Gå till innehåll

Hjälp med dosering


Guest Asgar

Rekommenderade inlägg

Jag har köpt Tropic Marin biostrontium, boi-calcium och bio-magnesium. Dosering och användning finns bara på tyska och tyvärr så kan jag inte språket. Behöver hjälp med att veta hur jag ska blanda och hur mycket som ska användas. Behövs komplettering av dessa ämnen när jag tillsätter kalk? Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är i pulver form, jag löste 2 matsked i 0,5 liter vatten och hällde i, det verkar man kan ta upp till 4 matsked per dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalten är ok.

MG profi test vet jag inte vad det är så det kan jag inget om.

Du kan inte ha ett MG värde på 200, det är helt omöjligt, du måste läsa på hur ditt testkit fungerar.

1300 är ett bra målvärde.

Dosera inte MG eller något annat innan du med säkerhet vet vad dina nuvarande värden är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får inget värde på mitt MG, har testat både med tropic marin MG/CA och profi test.

har testat ett antal gånger med tillägg upp till 50% av magnesiumblandning (15 tsk i ½ liter vatten) och ändå får jag inget värde. profi test ska resultera i blå eller grå färg, men jag har rosa färg och den ändras inte.

med tropic marina får jag ett klart vatten och behöver inget tillägg = 0 oavsett tillägg.

fiskarna mår bra. Det ända som är oroväckande är att den rosa kalkfärgen ändras till helt vitt.

Vad ska göras?

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har inget värde och vet ej om det behöver tillägg av MG, jag vet inte om mina kalkalger dör, jag får samtidig nya rosa kalk på glasrutan och sten.

finns nån annan och säkrare mätnings metod eller test????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saliferts test mäter Ca och Mg riktigt bra.

Du skriver att du har köpt Bio-Mg och Ca.

Frågan är :

Hur länge har du kört akvariet utan dosering ?

Vad använder du för salt ??

Mycket koraller som konsumerar ???

Ditt låga Ca-värde beror antagligen på låga nivåer av Mg. Det stiger nog en hel del när du får i Mg.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan också vara som så att du har så mycket Mg i karet att testet går utanför skalan. Färgen slår ju aldrig om skriver du.

Om du blandar till en hink med osmosvatten + salt normal mängd för ett vatten byte, vad får du för Mg värde på det vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ca 3 månader utan dosering, hade koll på värdena, 2 vatten byte, sista mätning ca 4 v sedan.

har börjat med dosering av kalk för en vecka sedan. den värde som anget är för MG står för cirka inte Calcium, jag har bra värde på CA , 450 ppm.

jag vet inte om dosering av kalk kan ändra på MG värde. som sagt jag har inget värde på MG och nu är försent att köpa nya tester, äffarerna är stängda.

130 liters Sea Max, 4 st sten koraller en hel del xenia och 2 stenar fulla med skivisar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bra fråga Ingemar, har tänkt göra ett vattenbyte, jag ska kolla, jag återkommer med svar. jag får säga att jag gjorde ett test bara på 15 matskedar MG blandat i ½ liter vatten. fick samma resultat, utan nåt värde, jag misstänker att har hög värde.

de tidigare testerna var alltid normala eller strax ovanför rekommenderat värde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att det är något fel på ditt Mg test, de brukar vara tillförlitliga.

Försäkra dig om att du verkligen förstår hur du skall utföra testet, samt avläsa resultatet.

Blanda till ett vattenbyte, 10 liter vatten + lagom mängd salt (ca 3,5 dl) låt det sedan stå över natten och kolla sedan ditt Mg värde.

Slå inte i Mg eller Ca pulver i akvariet innan du säkert vet vilka värden du har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu äntligen fick jag svar på mitt MG, precis som du sa Ingemar och jag var misstänksam, värdena var höga och gick utanför skalan, skalan beskrivits bara till 1500 ppm, jag har ett MG på ca 1600 ppm och ska vara acceptabel eller...

min oro finns kvar angående vita fläckar på rosa kalkalger, jag har hört att de kan gå tillbaka eller försvinna, men min blir som snö fläckar i skogen... e de verkligen att de dör, i så fall vad som orsakar.... vad ska göra åt dem.

att de vanliga värdena är testade och allt är bra, som sagt fiskarna mår bra, både mjuka och sten koraller växer som...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu äntligen fick jag svar på mitt MG, precis som du sa Ingemar och jag var misstänksam, värdena var höga och gick utanför skalan, skalan beskrivits bara till 1500 ppm, jag har ett MG på ca 1600 ppm och ska vara acceptabel eller...

min oro finns kvar angående vita fläckar på rosa kalkalger, jag har hört att de kan gå tillbaka eller försvinna, men min blir som snö fläckar i skogen... e de verkligen att de dör, i så fall vad som orsakar.... vad ska göra åt dem.

att de vanliga värdena är testade och allt är bra, som sagt fiskarna mår bra, både mjuka och sten koraller växer som...

Vad bra! Jag tycker inte att du skall fokusera alltför mycket på de vita fläckarna. Det är kanske kalkalger som dör, eller kanske något djur du har som äter ner delar av algerna. Du skriver ju att kalkalger växer och det är ett bra tecken. Fiskar och koraller mår också bra, lysande.

Ditt nuvarande Mg är för högt, det kommer att gå ner automatsikt efterhand som Mg förbrukas i karet. Du kan även sänka det sakta genom veckovisa vattenbyten. Men ta det lugnt det är ingen fara alls.

Har du blandat till en hink med vatten och salt för ett vattenbyte? Innan du byter vatten så mät ditt Mg, Ca och KH i hinken, det är alltid bra att veta vad man har för utgångsläge i nyblandat vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaaaa, jag kollade MG och CA i nyblandat saltvatten, MG 1300 ppm och CA 430 ppm, det värde jag har anget är före vattenbyte, och har ej kollat efter vattenbyte, det kan har inte blivit högre i alla fall.

har ej kollat KH kanske gör det ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...