Gå till innehåll

DIY Fosfatreaktor


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej 'Alla, har idag byggt ihop min egna Rowaphos reaktor typ Deltec.

Säkert inte den billigaste som går att göra själv men ganska enkel att få till. Om någon är intresserad så har jag en hel del bilder på bygget.

Niclas_Reaktor2.jpg

Ändrad av Niclas den 2003November15 kl 19:25

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm den kopplar du till uppfodringspumpen eller va Niklas? Ser ju prydlig ut. Jag hade tänkt använda ett litet innerfilter från sötvattenstiden. Skall väl bara cirkulera igenom vatten antar jag eller?

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp så var det tänkt, Man kan även ha en filtermattsbit till och stoppa i en påse kol om man vill.

Hade förberett med ett helt gäng bilder, men det kraschade när jag skulle till o ladda upp dessa, lagom skoj! Skall skicka ett PM till Wrang nuo se om han kan få upp dem.

Har räknat fram kostnaden nu, 997:- inklusive allt o moms. Prylarna är från Georg Fischer. Mitt företag har bra rabatt där, köper man till vanligt pris så kan man nog lägga på ca: 40% på ovanstående pris.

Ändrad av Niclas den 2003November15 kl 22:06

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm

sitter och funderar på om jag inte skull kunna andvända mitt gammla ehiem 2224 ytterfilter med en blåfilter matta i botten Rowaphos i mitten och en till matta överst ? borde bli samma sak fast iofs smidigare eftersom man har en inbyggd mkt tyst pump okså,tanken slog mig eftersom jag andvänder det idag tomt som cirkulations pump

invändningar någon ?

"vad vet jag bara en ide "

enligt tillverkaren

How to use:

3.Place product between two layers of filter wool in a canister filter

Ändrad av zippo den 2003November15 kl 22:01

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

340L + 140L sump 250W MH,UV-C,Nitratfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart skulle det fungera lika bra, min version funkar ju på samma sätt, litemindre i omfångkanske + att den går att montera både vertikalt o horisontellt. Annars är det samma funktion, ner med vatten i botten o sedan genom filtermediet o ut i karet eller sumpen.

Ändrad av Niclas den 2003November15 kl 22:01

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok

jag gillar iofs din bättre smiley2.gifmen alltid bra när man kan återandvända gammla prylar smiley1.gif

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

340L + 140L sump 250W MH,UV-C,Nitratfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall egentligen inte kalla den för min, har ju faktiskt snått Deltec´s design en hel del... Men det är ju inte exakt lika...

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ehh, förlåt Niclas..... nu vill jag inte göra nån besviken eller låta negativ. Men den typen av fosfatfilter jag har kostar bara 500 spänn inkl.första omgången med granulat. Den kan jag fylla med aktivt kol eller som jag har fosfatremover eller vilken typ av granulat jag vill. Sen e de ju kul att bygga själv förståss, och din blev både snygg och proffsig (vilket man inte kan säga om alla hemmabyggen). Men 1400:- i delar låter lite dyrt när man jämför. Är det någon skillnad på ett fosfatfilter och en fosfatreaktor?

foto_img.gif

Ändrad av Johannes den 2003November16 kl 06:48

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Johannes, Anledningen varför jag byggde den här lite större reaktorn var att jag just som du har ett Aquamedic filter, själv tycker jag att det är helt värdelöst, åtminstånde med det granulat som följer med. Denna s.k. reaktor är konstruerad som deltecs egna Rowaphos reaktor som låter rowaphosen "dansa" som ett "fluizised bed filter" (tror jag att det heter) fritt i reaktorröret, detta skall medföra att rowahosen blir mycket mer effektiv. Dessutom få man plats med mycket mer media är i AM filret. Priset kan väl närmast jämföras med Deltecs orginal som kostar runt 2200:- i Stockholm och då följer det inte med några kulventiler t.ex.

Detta är inget försvarstal utan pekar på skillnaden endast mellan det filter som Johannes skriver om och denna typ av filter, Självklart så kan man använda AM filtret till Rowaphos, men jag tycker inte att det fungerar speciellt bra, jag fick ofta stopp i det. Och man måste ha rowaphosen i en nylonstrumpa i det filtret.

Glömde skriva om skillnaden... Det bygge som jag har åstakommit kallas för reaktor av deltec, skulle tippa på att det beror på att filtermediat just kan röra sig fritt, medans i ett "filter" som AM´s så ligger mediat still i en påse eller dylikt.

Ändrad av Niclas den 2003November16 kl 10:01

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan du inte lägga upp en byggbeskrivning & part list

kan nog inte låta bli att pilla ihop en iaf smiley2.gif

sorry såg nu att du hade försökt

Ändrad av zippo den 2003November16 kl 10:08

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

340L + 140L sump 250W MH,UV-C,Nitratfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Niclas. Du behöver inget försvartal smiley2.gif ville bara kolla skillnaden. Dessutom så gillar jag också att knåpa själv även om det inte alltid blir nån ekonomisk vinst. På min står det "Aqualine" ...är det samma som "AquaMedic? Nu blev det ju plötsligt en helt annan sak för jag har nämnligen inte provat denna jag har än så jag kanske ska använda den till nåt annat i stället, och bygga en likadan. Ska man uppnå samma princip som din med ett s.k ytterfilter typ Eheimburkarna som nämnts så krävs det med andra ord en del knåp där också. Vad har du för mått på denna och vilken fart tänkte du ha på vattnet genom den?

Ändrad av Johannes den 2003November16 kl 17:01

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquamedic har köpt Aqualine så det är samma firma nuförtiden.

Totalmåttet är ca: 600mm röret runt 400mm, DN 75.

När det gäller pumperiet så tror jag runt 400-600L/h. Måste ordna någon form av flödesreglering till den så att jag kan asnluta den till min IWAKI pump, kanske räcker med att strypa inflödet med kulventilen?

Ändrad av Niclas den 2003December01 kl 18:02

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det blir ju liksom nåt helt annat med den volymen. Nu när jag såg de andra bilderna på din sida så förstod jag den lite bättre. Den gav inte intrycket av att vara så stor på första bilden men detta blir ju en ordentlig tub. (Förresten ang. bilder varför syns din bild i inlägget och jag får en kamera-länk på min ??) Tror du att man kanske skulle behöva nån form av avluftningsnippel i toppen, typ sån som Lifegard har på sina tuber??

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang: Man får tacka o buga! Skall skriva en liten beskrivning imorgon.

Johannes: Har oxå funderat på varför vissa bilder presenteras med en liten kamera?? Nåt för Wrang att bita i.

När det gäller avluftningsnippel så får fullskale testerna visa om det behövs, jag hoppas på att det inte gör det men det finns tyvärr möjlighet att lite luft fastnar i toppen eftersom att returröret/genomföringen inte "livar" med locket utan sticker ner 3cm ungefär. Man kanske skall kapa det plant med locket?

Ändrad av Niclas den 2003November16 kl 23:15

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta en kanske dum fråga, men vad skiljer denna från en sk nitratreaktor? förutm innehållet alltså... vad jag har sett på de nitrat reaktorer som finns ute så pumpas vattnet genom på samma sätt som i denna men med ett annat matriel i... helt fel ute kanske men...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gugges, Denna reaktor sklijer sig nog inte så mycket från andra reaktorer och det är inte meningen heller, det är ett gör det själv bygge. Om du sen ser till t.ex. Nitratreaktorer så behöver de ofta att man tillsätter bakterier med jämna mellanrum, så fungerar t.ex. Aqua-medics nitrat reaktor.

Denna reaktor är en fosfatsänkare, den skall göra att Rowaphos materialet fungerar effektivare, det får en rejäl genomströmmning och kommer att "dansa" runt i kammaren. Sen är det ju som jag skrivit tidagare endast en kopia av deltecs lösning, men den blev billigare än orginalet (för mig) och det är roligare än att bara köpa något färdigt.

Till Er andra, tack för berömmet! Känns alltid bra!smiley1.gif

Ändrad av Niclas den 2003November19 kl 15:55

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vaknade även jag. Efter lite funderande så skall jag bygga en sådan som du har Niclas. Tror nog att ett innerfilter skulle kunna fungera även det men detta ser onekligen småfräckt ut + viktigaste anledningen: Jag har prylarna hemma så gott som. Då komer min fråga Niclas. Jag har 50 mm genomskinligt pvc-rör hemma. Borde väl duga eller? Såg du hade lite mått med på nån tråd men vilken del av reaktorn blev jag inte klok på. Hur hög gjorde du den? 300 eller 400 mm? Eller vad? Knepigaste delen blir väl locket antar jag. Du använde ursprungligen en unionkoppling som lock va? Hur fick du då locket att bli plant? När den skall tömmas följer då tillflödesröret med upp eller har du fått till nån typ av ej Tangitad muff?

Har en Deltec Turboskimmer 1060 och jag börjar misstänka en för hård skummning därför tänker jag testa att köra den på timer. I denna skummare finns det annars en låda avsedd för ex.vis Rowaphos eller aktivt kol. Att då köra dessa medel i en skummare som halva dygnet står still låter ju knäppt så det får bli en sådan här pryl. Åså är det ju kul att bygga speciellt när det kostar gratis.

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter, Jag har använt ett 70mm inner diam. rör, totala längden exkl. ventiler är 480mm. Locket är en halv unionskoppling med ettplant lock (finns som tillbehör) Röret följer mycket riktigt med upp när man tar isär den, Det krångligaste med den är filtermattorna... Lite småpuligt att få till det men det går.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...