Gå till innehåll

hur hänger nitrat o fosfat ihop?


crille

Rekommenderade inlägg

eller gör det inte det? jag har märkt när man kör kolkälla, att nitraten inte sjunker förrän fosfaten börjat

sjunka, alltså vi säger jag ligger på 15 i nitrat och 0,25 i fosfat(exempel), då verkar det som att när fosfaten efter tag går ner till 0,10 ,då börjar även nitraten gå ner, aldrig tvärtom så att nitrat går ner

först, hoppas ni hängde med:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit med om det motsatta!? Nitrat har sjunkit först och sedan fosfat följt efter.

Först legat på 6-10 i Nitrat (salifert) o knallblåt på rowa fosfat test.

Sedan har nitraten gått ner till under 1 varefter fosfat sakta följt efter men med en tydlig eftersläpning. Detta vid användning av vodka.

Men nitrat är ju inte direkt lättmätt.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det är ett förhållande har väl dryftats i andra trådar? Är det någon som vet ungefär vad förhållandet är i så fall? 1:5, 1:10 i ppm eller hur jämför man?

Oftast verkar koraller må bäst med lite nitrat men så lågt fosfat som möjligt.

Om det är så kan ju Zeovit vara intressant att komplettera med nitrattillsats?? Men det har väl exprimenteras en del med det och jag är helt klart intresserad att prova det när jag känner att Zeovit meteoden nått stabilitet och kommit till fas två.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...