Gå till innehåll

Bredda vattenstrålen?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Sitter och funderar litet,idén med Tunze Streamern är väl att man ska få en så bred stråle som möjligt istället för en jetstråle. Borde man inte kunna åstakomma detta med en vanlig cirkulationspump genom att sätta en tratt på utblåset? Så som jag ser det så finns det två problem med detta:

1. På tratten finns ju en ingång och en utgång,utgången är större än ingången vilket kommer skapa problem(antar konstiga virvlar). För att lösa detta borras hål i tratten i vattnets riktning,på detta vis kommer strålen att suga med sig vatten och bredda strålen.

2. Vinkeln på tratten,dvs längd/diameter förhållande, är det för litet gör det ingen nytta,är det för stort så kommer den inte suga med vatten.

Bifogar en av mina hemska ritningar,ser ju ut som min brorson på 1½år ritat demsmiley2.gif

aerie_Namnlöst-1.jpg

Så...är jag helt ute och cyklar här eller?

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm men jag är mer inne på att byta impelern mot en propeler så att det blir en jetstråle ,finns intressanta trådar om detta på reefcentral

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

340L + 140L sump 250W MH,UV-C,Nitratfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>zippo skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>hmm men jag är mer inne på att byta impelern mot en propeler så att det blir en jetstråle ,finns intressanta trådar om detta på reefcentral</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

Precis! En propeller med nån form av "nätskydd" runt så man slipper få fiskfärs i burkensmiley2.gif Propellrar till radiostyrda modellbåtar borde kunna funka.....

Mvh

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha sökt lite på google är det väl bara att bita i det sura äpplet och än en gång erkänna att man inte kan så mkt...vad är en impeler och vad är det för skillnad mot en propeller?

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En impeller sitter i ett "hus" med inlopp och utlopp och skjuter vattnet från/till sin "sidled" till skillnad från propellern som skjuter vatten bakifrån-framåt och inte kräver ett hus att arbeta inuti.

impeller.jpg

Impeller.gif

Impeller

propeller.gif

Propeller

Ändrad av Zacke den 2003December03 kl 11:08

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har för mig att jag sett något termostat skydd från ett element någongång som kanske skulle funka som "korg"

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

340L + 140L sump 250W MH,UV-C,Nitratfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan någon förklara varför en propeller skulle skapa en bättre jetstråle än en impeller? Har du någon länk till en sån tråd på RC Micke?

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snarare tvärtom, beroende på vad man menar med "jetstråle".

En jetstråle för mig är en stark koncentrerad stråle, denna uppkommer när du har en pump med impeller eftersom utblåset är ett mindre hål där vattnet koncentreras ut igenom.

En propeller som sitter "fritt" däremot, som t.ex i Tunze Stream, ger en bred mjuk stråle eftersom den inte begränsas åt sidorna i själva momentet då vattnet får fart.

Ändrad av Zacke den 2003December03 kl 12:31

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo,det var så jag trodde det var också...skrev du fel måhända micke?

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>zippo skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>hmm men jag är mer inne på att byta impelern mot en propeler så att det blir en jetstråle ,finns intressanta trådar om detta på reefcentral</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag menade som zacke skriver men skrev jetstråle smiley5.gif

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

340L + 140L sump 250W MH,UV-C,Nitratfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på ett duschmunstycke. Fick ide'n när jag bada ungarna. Strömmen som blir under vattnet känns bred och mjuk, såkanske man ska testa ide'n nån gång på en akvariepump

Jörgen.S_pump.jpg

__________________

Äntligen är karet (735L) på plats. Fortsätter jobba vidare med min utstakade plan att få till resten :=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...