Gå till innehåll

Pipefish o Musslor


a.nilson

Rekommenderade inlägg

Vad jag hört så ska man undvika "sega" firrar som sjöhästar och pipefish tillsammans med musslor. Eftersom de lever vid botten och gärna tar tag i saker så är risken för stor att de kläms av musslan när den stänger sig. Det hela kan resultera i ett stort klämsår eller rent av en död firre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina kantnålar har aldrig rört musslorna... de äter normalt sett copepoder och liknande smådjur. Har aldrig hört om att de går på musslor, men man kan aldrig vara 100% säker.

Vissa kantnålar är ju, som Mattias påpekar, extremt dåliga simmare. I dessa fall kan nog musslorna vara farligare för fisken än tvärtom. Men de mer simmanade arterna bör klara sig bra. Jag är inte orolig för att ha mina ihop i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade två stycken som dessvärre inte blev särskilt långlivade. De tog aldrig föda jag gav dem, inte ens nykläckt artemia. En tid hade jag dem i mitt stora kar tillsammans med musslor och de rörde ingenting där.

Hoppas du har bättre lycka, väldigt fina fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...