Gå till innehåll

Stoppa i sand


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag ska inom kort lägga i sand (calcialith 1mm), och om jag fårstått rätt så kommer det att grumla vattnetnär jag lägger i det(hur snabbt blir det klart igen?). Jag har inga fiskar i akvariet men tar putsarräkor och turbosniglar skada av det grumliga vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skölj det ordentligt innan!

Hur snabbt det klarar upp beror helt på hur du filterar och cirkulerar vattnet. Normalt så tar inte lägre djur någon skada

När jag hällde i min första spann Calcialith så klarnade allt på en dag ungefär... men då hade jag sköljt en del innan.

Andra spannen hällde jag i utan att skölja och då tog det minst tre dagar innan vattnet var okej igen.

/Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket sand (i kg) tror du går åt om jag ska ha ca. 2 cm tjocklek (eller är jag fel ute)? Bottenytan är 108x58cm.

Vad är det som skiljer Calcialith från vanlig korallsand, är det att det innehåller calcium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10,8 x 5,8 x 0,2 = ~12,5 liter sand

Väg en liter och räkna sedan x12,5 för hur många kilo du behöver.

Vad ska sanden ha för funktion, estetiskt för att täcka botten så funkar väl 2 cm. Dock så tror jag risken är stor för att den bara hamnar i hörnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sandens funktion är endast tänkt som estetisk. Borde jag istället köpa grövre sand, 1-3mm (vill helst inte ha grövre), för att slippa att den ligger i hörnorna. Eller ska jag lägga ett tjockare lager än 2 cm typ 5 cm.

Hur har ni löst det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 1-3 mm sand, ca 1 cm tjockt lager, va det från början, nu är det väl mer växlande mellan 0 cm upp till 4 cm, beroende på vart i akvariet man tittar =)

Du kan ju försöka se till att cirkulationen inte är så elak mot sanden, så den ligger där du vill ha den, jag pumpar ca 3500 liter snett ned mot botten varje timma, så det e väl inte så konstigt att det flyttar på sig =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...