Gå till innehåll

Hur högt akvarium?


sietses

Rekommenderade inlägg

Ska bygga ett nytt akvarium som ska va 160*48. Och nu funderar jag mellan att ha en höjd på 35-50cm i höjd. Tycker att det kan va lite ballt med ett lågt kar.

Sen lär det ju bli bätre med ljuset.

Vad tycker ni om detta?

Och finns det någon nackdel för fiskarna med ett lågt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara tufft med låga kar, men jag föredrar lite höjd på det. Tänk på att inte ha FÖR lågt då korallerna kanske växer upp över ytan. Jag hade 50 på mitt förra och det var helt okej. Har 65 på mitt nya, ska bli spännande att se hur det kommer se ut (ej uppsatt än)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite tips kring val av höjden på ditt kar:

1. Hur långt når du med din arm där karet ska stå? Det påverkas av hur högt akvariet är placerat och vart det är placerat. Även måtten, är det en "kub" som ska stå i ett hörn så blir det snabbt lååångt till bortre bottenhörnet. Sedan beror det på hur lång du är så klart =-) Men det finns såklart hjälpmedel, tänger osv, men de kan inte riiiiktigt ersätta andens fingerfärdighet.

2. Vilken typ av koraller ska du ha i karet? Kommer du köra med alger, eller ska du köra med knappar? Tänk på att alla koraller växer mer eller mindre uppåt, och de behöver ett underlag på att stå på. Även om man bara kör knappar så är det nog svårt att hålla sig under 25cm i höjd (utan sandbotten).

2. Ska du köra med sand? Tänk på att cirkulationen i karet rör om sanden i burken och att den kan blåsa rent delar av botten om sandlagret är lite för tunt.

3. Vilken typ av invånare i burken tänker du ha? Många fiska trivs ju uppenbarligen att simma "upp å ner, upp å ner runt å runt". Andra fiskar håller sig nära botten och simmar sällan i höjdleds.

4. Hur kommer insynen att vara? Om man har ett fristående akvarium (insyn från 3 håll), så kan man säkert minska höjden eftersom man ändå kan se från olika håll. Dock upplevs koraller oftast färggrannare i en mer uppifrån vinkel. Minimum för ett större kar (200+) skulle nog vara 40cm för min del.

5. Hur mycket ljus vill du ha i karet? Ett lägre kar kräver mindre ljus pga att djupet är mindre, dock behöver det inte betyda att man ska köra med mindre ljus eller snåla in på detta.

Hoppas du fått lite ideér om hur högt du bör bygga karet. Personligen är 40cm minimum om jag skulle bygga. Tänk även på placering, kommer du sitta i soffan och titta in i karet eller gr man förbi? Försök placera karet i ögonhöjd från betraktningshöjden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...