Gå till innehåll

tappar pumpar med åren?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Tappar "vanliga" pumpar kraft med åren eller pumpar de på med samma styrka som när de är nya? Tänker främst på typ Eheim, Aquabee och liknande.

Jag har en Eheim 1262 som matar min skummare och tycker jag måste strypa lite väl på utloppet för att få bra skummning. Vet inte hur gammal pumpen är, men det är kanske dax att byta? Eller räcker det kanske att byta impeller eller någon annan del för att få tillbaka kraften? Kan också vara imbillning från min sida, den pumpar kanske på precis som tidigare....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har svårt att tänka mig att pumpen skulle tappa kraft med tiden. Lindningen i motorn är knappast något problem.

Möjligen att man man skulle kunna tänka sig att magneten i rotorn tappar magnetism med åren. Fast det tror jag är långsökt.

Viktigare är nog att du ser till att rotor och axel är fria från avlagringar och att gummibussningarna som axeln sitter i är vid god vigör.

Rotor och axel slits säkert lite med tiden så att byta rotor/axel/gummibussningar med jämna mellanrum är nog ingen dålig ide i vilket fall som helst, i alla fall när det börjar skramla lite om pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...