Gå till innehåll

Byta akvarium till större..hjälp!


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej,

Nu har jag äntligen fått hem mitt 400 liters akvariet och ska flytta över allt från mitt 250 liters akvarium. Jag blandade 100 liter nytt saltvatten imorse och har fyllt 400l akvariet med vatten nu. Resten av vattnet ska jag ta från 250 liters akvariet. Jag har redan 68kg sten så mer sten kommer jag nog inte köpa just nu. Jag har 2 räkor och 8 fiskar. Jag ska flytta över allt ikväll, hur ska jag börja? Ska jag flytta över stenen först, sen vatten och utrustning och sist fiskarna? Eller ska jag börja med att lägga fiskarna i hinkar så att de itne blir stressade? Tacksam för snabb svar =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej melina jag skulle ta stenen först då slipper fisken ligga i hinkar och ndet är mycket lättare att fånga fisken när det ej finns sten i karet = allt går snabbare mvh hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flytta alla stenar, flytta typ 150 liter vatten, sedan fångar du fiskarna, det är ju faktiskt rätt så olika vatten i det nya gämfört med det gamla, så att bara kasta över dem kan vara ödesdigert.

En påse/hink där du vänjer fiskarna medans du flyttar det resterande vattnet kan vara en bra idé. detta beror ju självklart på hur känsliga fiskar du har.

Att tömma ut hälften, eller mer, av vattnet ur 250 liters hjälper ju dock helt klart till för att få tag på fiskarna till att börja med.

Så jag skulle gjort iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag hadde gjort så här. pumpa ut så mycket "rent" vatten du kan till dunkar etc. Sedan stenen å sisst fiskar etc.

Vattnet som blir kvar i det lilla karet kan du borst av stenen i allt för att slippa att massa skit skall komma med till det nya. Bygg sedan upp det stora karet med stenarna i med vatten å fiskarna.

Så på sätt å viss är det samma som Zacke skriver

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för alla hjälpsamma inlägg! Nu har jag och min mamma äntligen flyttat över allt. Stenarna verkade inte speciellt skitiga då vattnet i akvariet inte heller var speciellt smutsigt så jag tyckte inte det var nödvändigt att skölja stenen.

Annars gjorde jag i den ordningen ni sa, alltså började med att flytta över lite vatten, sen flyttade jag över all sten, sedan fortsatte jag hälla över vatten tills det inte var speciellt mycket kvar och fångade in fiskarna, "koppade" in dem försiktigt och sist hällde jag över all sand.

Enda problemet är att mina två skummare (sån skummare som används med luftpump) sticker upp ur akvariet och jag ska två lysramper på akvariet, alltså kommer inte den ena lysrampen få plats. Hur ska jag göra? Ska jag köpa en ny skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa är att sätta skummare i sumpen, om du inte har möjlighet till detta kan det kanske gå att sätta skummarna utanpå akvariet, men de kanske inte går?

Jag skulle kika på att bygga ny ramp som rymmer alla rör och så skummarna får plats, eller köpa en ny skummare, gärna då en med överkapacitet, så men har att ta av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Zacke. Har tyvärr ingen sump, annars hade den idéen fungerat väldigt bra. Får kanske börja fundera på om jag ska ha sump. Tyvärr finns inte heller möjligheter att sätta skummaren utanpå akvariet, den måste pumpa in vatten underifrån. Att bygga är inte min sak så det får jag hoppa över.

Egentligen har jag inget emot de två skummarna som jag har (Aquamedics miniflotor). De må vara fjuttiga men de har fungerat väldigt bra än så länge, men för min del spelar det ingen roll om jag köper en ny bättre skummare. Skulle helst av allt vilja ha en skummare som sitter utanpå akvariet så att man slipper bygga om lysrampen. Vad rekomenderar ni, ska jag göra en enklare sump där jag använder de skummarna jag har eller ska jag köpa en ny bättre skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OM jag skulle få säga helt vad jag tycker så skulle jag skaffa sump och en ny större skummare.

Det blir ju dock en kostnad, att ha sump med de gamla skummarna är smidigt, om det går att lösa lätt.

Men det finns ju skummare man hänger utanpå, kan inte några bra modeller där iom att jag inte alls varit i de funderingarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ett juwel akvarie du har skaffat, melina?

smiley17.gif

Isåfall har jag också kämpat en del med samma problem!

Min skummare (deltec mc500) sticker också upp en del ur akvariet, men efter en del pyssel med bakersta lysrörets reflektorer och täck-luckorna så ryms det. Har dock inte kapat till luckorna än, men det får bli så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

kan du inte göra som jag gjort ha sumpen vid sidan utav karet??

Har en ytavrinningshörna i karet från denna så är det en pump som pumpar in i sumpen. Från sumpen sedan är det en ränna som vattnet åker tillbaka till karet.

Annars så blir det nog svårt att få till det med skummare och lysrampen.

alternativet är ju att köpa en kortare lysrörsramp, eller om man bygger en ställning på karet där armaturerna ligger på eller hänger armaturerna i taket med kjedjor ner över det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan ursäkta att jag var lite luddig men visst sumpen står ca 2cm ovvan huvudkaret och har en ränna som returvattnet kan rinna tillbaka till karet.

Sumpen står på en egenställning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte en juwelakvarium utan en svart ramakvarium med svart alu-benställning så under akvariet finns det plats för sump. Det enklaste tror jag blir nog att skaffa sump, fast jag har inte riktigt förstått hur man gör en. Ska man ha ett mindre akvarium under med en pump som pumpar ned vatten och en pump från sumpen som pumpar upp vatten? That's it eller? Till en början kan jag ju använda mina två skummare i sumpen, så småningom kommer jag skaffa en större och bättre skummare, ska prata med min akvariehandlare nästa vecka om vad för skummare det finns att välja mellan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte ha en pump som pumpar vatten till sumpen, och sedan en som pumpar tillbaka, om någon av dessa pumpar strejkar har du översvämning!

Om du inte kan borra akvariet så får du köra på den lösningen wrang har. Sumpen några cm högre än själva akvariet och en ytavrinning som leder till ett borrat hål som leder tillbaka vattnet till akvariet.

Wrang har bilder på hur hans funkar har jag för mig, annars så kan vi säkert producera en snabb skiss.

Men du ska alltså absolut inte sätta en pump som pumpar ur akvariet och en som pumpar tillbaka, går aldrig att lita på det.

Vattnet måste rinna av egen kraft åt ena eller andra hållet, så det slutar rinna om pumpen sluta pumpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquamedics miniflotor gör ju knappt skäl för namnet som skummare... Men om du envisas så låna en plåtsax och klipp upp ett hål i ljusrampen..Sitter det bakre röret ivägen så försök borra lös nitarna och flytta det..

"Att bygga är inte min sak så det får jag hoppa över"

Tja, då är det ju bara att glömma en sump... eller anlita en hantverkare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Zacke, pumpidéen ska jag glömma! Att ha sumpen ovanför akvariet förstår jag inte hur jag ska lösa.

Wrang, du kanske kan visa en bild på det?

NoName: Mina miniflotor har fungerat jättebra i mitt tidigare 250l! Visst är den inte bäst men "Aquamedics miniflotor gör ju knappt skäl för namnet som skummare" är nog att ta i lite. Jag hade iofs väldigt mycket sten i ett rätt så litet akvarium så det kan nog också ha bidragit till att det har hållit sig rent.

Däremot kan jag hålla med om att den inte passar så bra i ett 400l, ska kolla lite på bättre skummare under veckan som kommer. Angående sump-bygget, jag hade tänkt mig en enklare sump där man inte behöver bygga speciellt mycket. Är inte duktig när det gäller det här med sumpar så jag vet inte hur man brukar lösa det där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej,jag överdrev lite smiley1.gif

Att bygga en sump är inga problem alls, men att göra det snyggt krävs lite jobb. Det är som med allt annat, helt upp till hur mkt jobb du anser att du orkar lägga ned. Får sumpen synas? Får skummaren synas? är väl rätt avgörande för hur mkt jobb du skapar dig..

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Johnny! Efter en massa tänkade har jag kommit fram till att köpa en lite kortare lysramp så att skummarna får plats där de är. Självklart kommer jag så småningom fixa sump och en bättre skummare.

Och tack för bilden Christian! Förstår lite smått, den kommer nog vara till hjälp senare när jag väl ska göra sen sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej Köpinte en kortare ramp bara för att du är LAT! smiley6.gifKlipp hål i ljusrampen istället och låt koppen stikka upp lite..

Har du tur så får du platts med en kopp på varje sida om det bakre lysröret !

Du får ett mkt bättre ljus och man slipper se ett par skitiga koppar..Men som sagt,allt handlar om hur mkt jobb man är villig att lägga ned

/Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Melina jag tycker du skall fixa en vanlig sump med placering under ditt vanliga kar det går bra med ett vanligt litet akvarium som man siliconar på lite nya fack och väggar på sedan bygger man eller köper en överrinningsbox det finns bra skisser på detta under artiklar på första sidan under bygg dina egna, tror jag rubriken var, denna sumpvariant kan du sedan bygga vidare på enligt de skisser du ser där men skummare värmare returpump och kanske lite LS är nog en bra start mvh hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...