Gå till innehåll

frågor om KH värde


acuario

Rekommenderade inlägg

Tänkte ta hjälp av er som är kunniga i kemi. Jag har fått ett KH på över 12. Innan så låg värdet runt 7. Hur är det med kalkvatten? Jag har alltid använt ett par rågade tsk kalciumhydroxid i osmosvattnet för att kompensera ph sänkningen från kalkreaktorn. Den senaste tiden har jag minskat användandet av kalciumhydroxid. Sänker kalkvatten KH eller hjälper den till att höja /hålla KH värdet? Övriga saker som jag har gjort är att slutat med vodka på prov och sen har jag tvingats att gasa på reaktorn för att hålla uppe Ca värdet. Reaktorn har krånglat lite efter ha fyllt på nytt media med att utloppet har tätnat så Ca värdet har dalat väldigt fort och jag har manuellt fått höja den sakta upp till normala nivåer igen. Reaktorn har naturligtvis påverkat KH värdet uppåt men så mycket låter lite konstigt. Jag är väl inte helt glad i detta höga KH värde och skulle vilja ha ner den till 8-9 igen, minskar jag på reaktorn så har jag svårt att hålla kalciumvärdet. Jag kommer att mäta varje dag och se om KH't ligger kvar runt 12. Om jag lyckas höja kalciumet så ska ju KH't sjunka men det blir svårt med enbart reaktorn, jag får stödja med lite kalciumklorid vid sidan om.

Mätta värden idag

Ca 370

Mg 1400

Kh 12,2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I början av november hade jag ett KH på 8,6, då började jag tillsätta vodka för att pressa ner nitrat och fosfat. Efterhand som jag ökade vodka dosen så ökade mitt KH. Min KH topp på över 16 inträffade i början av februari. Det var precis då som jag tillsatte som mest vodka.

När jag minskade på vodka dosen så minskade även mitt KH och ligger nu på 9,9. Tränden var tydlig både upp och ner.

Jag har samtidigt tillsatt kalciumhydroxid + osmosvatten för att ersätta 1-2 liter avdunstat vatten varje dag. Anledningen till att jag använder kalkvatten är för att hålla PH uppe på en hög nivå, det lär fälla ut fostfat. Jag har använt Instant Oscean och Tropic Marin under denna period.

Jag har fått lära mig att ett högre KH bidrar till ett högre och jämnare PH, därför använder jag kalkvatten. Mitt PH ligger högre med kalkvatten. Jag vill minnas att jag läst i någon tråd att kalkvatten k a n sänka KH i något läge men hittar inte den tråden nu.

Jag håller med dig om att ditt KH är väl högt, men är det någon fara med det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...