Gå till innehåll

Nytt bänkbygge, alustomme?


maca

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag planerar att borra mitt akvarium för att ansluta en sump, jag behöver i samband med det

bygga en ny bänk för att få platts. Jag har funderat på att köpa en alu-ställning och sedan

klä in den.

Akvariet är 80x50x45, hur mycket vikt pallar en 80x45 ställning med 4 ben? Eller hellre en

80x43 ställning? Finns det risk att det hela kan tippa fram om akvariet sticker ut 7cm utanför

ställningen? Kanske behöver jag 6 ben istället? Eller skall jag satsa på att bygga ut ställningen

i mitten framtill till 50cm djup?

Tacksam för råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tro att flera faktorer spelar in på hållfastheten.t.ex dimension på materialet, godstjocklek, ska den svetsas eller blir det plastknutar. Vad är det för golv? Reglat under eller flytande med sand under kanske betongplatta. Varför låta karet sticka ut? Har 4 ben träreglar i min bänk 200l 120cm bredd 40cm djupt under parketten är det betongplatta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tro att flera faktorer spelar in på hållfastheten.t.ex dimension på materialet, godstjocklek, ska den svetsas eller blir det plastknutar. Vad är det för golv? Reglat under eller flytande med sand under kanske betongplatta. Varför låta karet sticka ut? Har 4 ben träreglar i min bänk 200l 120cm bredd 40cm djupt under parketten är det betongplatta.

Hej,

det skall vara en vanlig standard alubänk, dvs med plastknutar sedan kommer den att stå på en ram av träreglar för att höja den ytterligare. Golvet är inga problem = betongplatta.

Anledningen till att det skall sticka ut är att jag inte listat ut något bra sätt att fästa upp gångjärnen om det inte gör det, som jag planerar nu skall jag sätta täcksidor från Ikea på sidorna och sedan montera dörrarna i dom. Har en bänk med träreglar invändigt idag, och jag är inte nöjd

då det tar bort för mycket utrymme (enligt mig) och jag har haft det i mina tidigare bänkar när jag

kört med sump. Just nu lutar det åt 80x43cm med en utbyggnad i mitten som är 50cm , får nog åka

in till någon av butikerna och diskutera igenom frågan med dom och beställa om jag kommer fram till något bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...