Gå till innehåll

Rsm


Rekommenderade inlägg

Hur går det med karet? Jag har en sten med den lila xenia/clavularia korallen du ville ha, till dig nu. Vi kan ordna det på nästa träff.

Jag har varit lat - men tänkt uppdatera med lite bilder snart.

Ny fisk: Synchiropus Stellatus och Ja, jag tror den får mat så det räcker. Hittills har jag inte sett någon minskning av amphipoderna i mitt kar så han har inte lyckats utrota dom ännu. Jag odlar dessutom upp en annan minsre sorts pods i ett separat kar och tillför säkert 30 i veckan till mitt RSM för att fylla på. Dessutom tar han fryst artemia, krill, mysis. Försöker vänja honom vid torrfoder men det har inte riktigt lyckats än.

Nya koraller: en caulastrea som funkar sådär... lyckades tappa ner påsen vid inkoppning så den blev aldrig riktigt inkoppad. Sen satte jag den nog för nära en Sarcophyton. Rejäl "tissue recession" som resultat, :smiley13:. Har stödmatat och fått den att ta sig lite grann - men i helgen blev det "polyp bailouts" på 4 huvuden, :smiley13:. Eller kanske det är bra? För jag hittade 2 av polyperna och de ser fortfarande fina ut så jag har lagt dom på sandbotten i ett snapsglas i karet - där är lite cirkulation men inte så att de far runt utan de ligger och guppar på sanden. Får se om de behagar återbilda sitt skelett och så går kampen vidare för att rädda övriga huvuden.

Sen en blågrålila Turbinaria (peltata?) nu förra veckan som hittills ser fin ut - väldigt tunn vävnad på sina ställen mellan polyperna men det kan dom tydligen ha utan att det är nåt problem. Polyperna är nästan alltid ute och guppar skojigt i strömmarna. Tyvärr är den rätt stor och jag skulle gärna dela den i 2 delar och byta bort halva.

En acanthastrea eller micromussa eller nåt - vet inte vad det är. Vissa polyper är fina, vissa har dragit ihop sig - vet inte vad grejen är men den blir inte sämre i alla fall.

Bra grejer senaste tiden: min euphyllia håller på att dela sitt huvud och dessutom har clownerna flyttat in i den utan att vara så våldsamt gosiga som de var med en rhodactis de hade ihjäl när de försökte bo i den. Min hona suger ibland på en tentakel men till skillnad från din knarkfisk som mer verkar få en heroin-tripp (sluter ögonen, rullar bakåt och domnar av) så verkar min mer få ett kokain-rus och blir rejält spattig och ibland lite aggressiv mot hanen. Sen har jag upptäckt 3 liftarkoraller också - en verkar bli nåt anthelia-aktigt, en nån stjärnpolypliknande och den sista nån LPS. Vi får se vad som händer när de blir större. En liftarmussla till som är jättevacker - grön med röda ränder - trodde först det var en av mina gröna clowngobies. Synd att den sitter på baksidan av en sten, men men den verkar i alla fall leva och må bra.

Lila mjukis mottas tacksamt. Hoppas jag kan komma ifrån jobbet den 15:e.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en florrida ricordea här sen länge också mattias. en favorit ibland korallerna.!

mvh manne

Mums, ja. Det ska bli kul med en sån. Sen är det en Duncanopsammia jag letar efter också så är jag nöjd. Eller nöjd och nöjd - jag har funderat på att börja spara ihop till ett större akvarium.

Plus att jag vill få tag på minifraggar av lite snýggare knappar och nån sorts discosoma-skiva.

Så nöjd är jag väl egentligen inte, men jag kommer att bli nöjdare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jo, min kamera säckade ihop. Och dessutom har jag mer och mer börjat se RSMet som ett temporärt litet djurhotell tills jag fått igång ett större kar och kan flytta över grejer. Dvs - jag är inte så inriktad på att skaffa nya djur och göra iordning ordentligt (ricordean av dig var nog det sista djuret jag köper på väldigt lång tid - bättre lägga pengar och tid på att planera nytt kar). Alltså finns det en hel del saker jag tänkte göra men som jag skiter i nu.

Ricordean ser bra ut än så länge. Limmat den i en något större sten för stabilitet. På dagen är den rund och bubblig, på natten blir bubblorna som långa hängande tentakler. Eller inte jättelånga men avgjort mer avlånga i formen. Känns det normalt för en ricordea? I och med att den ser fin ut med ljuset på och blåser upp sig så antar jag att den bara säckar ihop lite på natten som de flesta mjukisar. Munnen är alltid vidöppen - kanske hungrig? Ska prova att lägga en artemia på den och se om han vill äta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, min kamera säckade ihop. Och dessutom har jag mer och mer börjat se RSMet som ett temporärt litet djurhotell tills jag fått igång ett större kar och kan flytta över grejer. Dvs - jag är inte så inriktad på att skaffa nya djur och göra iordning ordentligt (ricordean av dig var nog det sista djuret jag köper på väldigt lång tid - bättre lägga pengar och tid på att planera nytt kar). Alltså finns det en hel del saker jag tänkte göra men som jag skiter i nu.

Ricordean ser bra ut än så länge. Limmat den i en något större sten för stabilitet. På dagen är den rund och bubblig, på natten blir bubblorna som långa hängande tentakler. Eller inte jättelånga men avgjort mer avlånga i formen. Känns det normalt för en ricordea? I och med att den ser fin ut med ljuset på och blåser upp sig så antar jag att den bara säckar ihop lite på natten som de flesta mjukisar. Munnen är alltid vidöppen - kanske hungrig? Ska prova att lägga en artemia på den och se om han vill äta.

ser att uppgraderingen inte är långt borta.. passa på o kolla blocket också om du funderar på ett Beg, eller det är nytt som gäller ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser att uppgraderingen inte är långt borta.. passa på o kolla blocket också om du funderar på ett Beg, eller det är nytt som gäller ?

mvh manne

Uppgraderingen är så långt borta som krävs för att fylla plånboken tillräckligt... men allvarligt har jag kommit så här långt i planeringen:

1. Bänk - köper Juwelbänk på Hornbach

2. Kollar priser på själva karet och köper ett

3. Funderar över hur jag ska bygga intern sump och bygga den

4. Utsmycka karets baksida och sumpens utsida (slimline igen? eller sätta fast småsten med revcement?)

5. Skaffa returpump - såg ut en men har inte pappret på jobbet. 2000 liter/h var den på i alla fall och lagom stor, dvs rätt liten.

6. Osmosa + salta och dra igång.

7. Skaffa LS (förhoppningsvis från flera olika ställen för en skoj blandning av liftare)

8. Skaffa skummare - Deltec MC500 med största sannolikhet

9. Skaffa ljus (lagom till det är dags att börja ha det på under inkörningen) - troligen 4x80w T5 eller 6x80w T5. Vi får se. Har tittat på ATI, kan inte hitta nån nätbutik som säljer Fauna Marins i Sverige så jag har svårt att jämföra priser.

10. Skaffa Streamers. 2 st tänkte jag. Seio verkar vara ett alternativ just nu.

11. Flytta över stenar och djur från RSMet.

12. Köpa sand och flytta över befintlig sand från RSMet.

Tror jag... kanske glömde nåt nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4. Utsmycka karets baksida och sumpens utsida (slimline igen? eller sätta fast småsten med revcement?)

Mattias, kom hem och kolla på den bakgrunden som jag har till min avrinning eller kolla på Fiske & Fiskar nästa gång du är där, köpte den där. Tycker själv den är lite roligare än slimline. Säg till om du vill ha en bild på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...