Gå till innehåll

Vad kan man ha för småkryp?


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Jag har blivit ganska fascinerad av mina småkryp – dels liftarna som kom med stenarna (Asterina-stjärnor, småsnäckor, borstmaskar, pods och allt vad det är) och dels de snäckor jag köpt (bumblebees är lite tråkiga men Nassarius och Trochus är aktiva, snabba och jäkligt snygga).

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>

Jag hade tänkt försöka skaffa mer av sånt. Tyvärr är det väl mycket som inte finns ”i handeln” utan som man bara kan få in med LS och man kan ju inte hålla på och köpa mer sten än vad som behövs och får plats bara för att hoppas på en ny skojig liftare.

<o:p></o:p>

Brukar ni som hållit på längre få så mycket förökning på era (nyttiga/harmlösa) liftare att ni kan skänka/sälja/byta bort? För det lär väl vara enda chansen att få tag på småkryp, eller?

<o:p></o:p>

Och vad tycker ni är roliga småkryp (liftare eller från handeln)?

<o:p></o:p>

Jag har funderat på lite saker jag gärna skulle se i mitt kar:

<o:p></o:p>

Stomatella-snäckor – såna som har litet skal och lång kropp

<o:p></o:p>

Scutus-snäckor – t ex Ungius (jag vet att den främst är nattaktiv och man inte ser den så ofta, men den ser så tuff ut att jag gärna skulle kunna vänta flera veckor mellan gångerna jag såg den)

<o:p></o:p>

Cerith-snäckor

<o:p></o:p>

Strombus – vetefan om jag vill ha en monsterstor sak (som Queen Conch) men det ska ju finnas mindre arter. Någon som har erfarenhet av det?

<o:p></o:p>

Abalone

<o:p></o:p>

Chitons – hade varit kul rent sådär, men tydligen är de svåra att hålla vid liv?

<o:p></o:p>

Lite större Asterina-stjärnor och ormstjärnor än de jag fick med stenarna…

<o:p></o:p>

Med mera

<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Har någon ytterligare rekommendationer på nåt som är kul att skaffa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar också de små krypen, drömmen vore ju att få tag i Garf´s grunge...det lär vara allt möjligt i den...

Havsöra, en svart snäcka med knallblå ryggsköld som ser ut som en blåmussla,supercool.

Nakensnäckor, om du kan få tag i nån sort som är relativt harmlös..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...