Gå till innehåll

Magnus 54 blir 180 liter...


Magnus J

Rekommenderade inlägg

Som man kan läsa här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=21250 har jag bestämmt mig för att det är dax för ett lite större kar. Jag har nu satt igång med att göra om mitt 180 liters växtakvarium till saltvatten. Karet är tömmt och jag håller nu på att göra rent det. Sammtidigt står osmosen och i badrummet och tillverkar, sakta men säkert, nytt vatten.

Akvariet är ett Juwel 180 L med inbyggd filterkammare. På torsdag kommer jag att byta den befintliga t8-rampen mot juwels t5-ramp, nackdelen är att man måste köra med juwels egna rör. Men eftersom karet står i vardagsrummet gillar jag att man har lite ljusutsläpp med juwels lock. Jag kommer att kompletera dessa 2*45 w med 2*39 (http://www.guldfisken.se/beta/catalog/glomat-lysroershaallare-p-6103?osCsid=ba7db9ee699ca8b1ae0d408af54db1c9).

Jag har även beställt en grotech hea80 skummare, som kommer att sitta i karet. Den inbyggda filterboxen kommer jag att använda som avrinningsbox.

Den stora frågan jag har nu, är hur jag ska jag göra med uppstarten? I 54 liters karet har 7-8 kg levande sten, levande sand, ett par koraller, ett par clowner och lite städare. Dessa ska ner i det nya tillsammans med ca 15 kg ny levande sten. Vågar man köra igång det med allt levande på en gång, eller måste man först köra in den nya stenen i karet innan man lyfter över koraller, sten och fiskar från 54 liters karet?

Här kommer en bild på hur 180 L såg utnär det var sötvatten.

/Mvh Magnus

post-3695-14468915526461_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...