Gå till innehåll

Levande sand - DSB


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Är det någon som har provar detta ?? jag tängte prova med att läga LS sten och LS sand i sumpen för att öka bekterie floran.(i separat fack) kan detta vara något?? är det ej risk för att det blir en nitrit samlare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är en av de som använder DSB och har försökt få tag på levandesand för att "spetsa" min nuvarande sandlevande djurfauna. Jag blandar in DSB eftersom en fungerande DSB består just av levandesand. Levande sand används oftas för att kicka igång en DSB. Man behöver fortfarande djupet med enbart levandesand för att få en bra nitratnedbrytning. Att bygga en DSB med enbart levandesand vore oekonomiskt eftersom den levande sanden längst ner ändå kommer tappa djuren då de lever i de övre regionerna (de flesta).

Men för att starta en DSB är det väldigt bra och jag är lite sugen om det går att få tag på! för det är just det som är problemet, den sanden som verkar finnas i bla danmark innehåller bara bakterierna och enligt mig kommer bakterierna ändå igång bra på några veckor men utan djuren kommer dessa bakterier bara jobba på en bråkdel av sin maxkapacitet då de inte grävs runt så att nytt vatten kan nå de syrefria regionerna.

För mig tog det väldigt lång tid att få min DSB levande utan levandesand då det var väldigt få individer av varje art som behövde föröka sig till en stadig mängd.

Nu är jag dock mycket nöjd med den!!!

Att den ska förvandlas till en nitratfabrik kommer inte hände om du får den att fungera, då den väl gör det är det därmot ett av de mer effektiva sätten att reducera nitrat! Det är därför jag kör med DSB, men det förutsätter att den har rätt djup och består av rätt sandblandning med tillräckligt mycket djur.

Sanden är alltid helt ren och det bökas runt i den hela tiden jag tycker nästan mer om att titta i refugumet där jag har min DSB än i själva akvariet smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DSB-sand

Jag såg att sanden Calcialtih 0-1mm finns att få tag på äntligen.

Skall prata med min lokala zooaäffär å se vad dom tar att köpa hem detta från Simontorp.

En DSB vad jag fattat skall vara så finkorning de första 10cm å då skulle detta passa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...