Gå till innehåll

Nybygge, ytavrinning?


Roger_w

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla!

Sitter och planerar ett akvariebygge och funderar på vilken typ av ytavrinning man ska ha? Har läst runt lite och tror jag fastat för att borra i sidan på akvariet och sedan ha en invändig ytavrinning som fungerar med bara självrinning. Några spec. saker man ska tänka på? Funderar på att borra på varsin sida och ha 2 avrinningar, ett i varje hörn.

För och nackdelar och övriga synpunkter är intressanta.

/Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att du ska borra i botten 5 cm från varje hörn! Det verkar onödigt att ha två hål, ta en större dimension i stället!

Inget kul med sprukna akvarier + att det det är dumt att vara dumsnålsmiley2.gif.

Nu när du kan göra rätt från början ta chansen!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gomorgon!

Tack, hmm....får väl fundera om lite. Om man bara har ett hål, hur dimensionerar man storleken på bästa sätt? Ska pumpen pumpa mindre än avrinningen hinner med? Sumpstorlek har jag inte riktigt tänkt på än, den kommer bli så stor som jag får plats med. Akvariet kommer bli runt 600L, 180(200)*60*60 med en vattenhöjd på 55.

Hur stor volym ska boxen ha?

Är det bättre att köpa ett färdigt standard eller limma själv om man borrar?

Finns det nån bra länk där man ser olika typer av boxar inne i akvariet för att minimera ljudet?

/Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nätet är farligt!

Suttit och kikat runt lite mer, och ju mer man ser desto fler ideér får man ju smiley5.gif. En ny tanke som ploppade upp, kanske är helt omöjligt men, om man skulle ta en BTN bakgrund och bygga nån form av ytavrinning genom den, skulle det vara möjligt? Risken är väl att man kan få stillastående vatten bakom, men det kan man ju ordna genom att låta nån cirkulationspump pumpa tillbaka vattnet därifrån? Man skulle kanske kunna gömma alla cirkulationspumpar där bakom och på så sätt slippa en massa apparater i akvariet?

Är jag helt ut och cyklar nu eller? smiley9.gif

/Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv en BTN-bakgrund med alla pumpar gömda bakom den, men jag tycker inte att det blir några problem med stillastående vatten det rör sig rätt ordentligt snarare... Kolla under hemmabyggen "David och Daniel bygger akvarium", så kan du se hur jag gjort...

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusigt Lövet smiley32.gif

Det är ju ungefär den tanke som jag hade, synd att du snodde den innan mig smiley37.gif

Jag har ju dock tänk ha ett borrat kar med sump under allt detta, får fundera lite mer på om jag kanske skulle skaffa ett djupare kar också. Hur stor plats tar bakgrunden om den limmas mor bakrutan?

Kanske får komma förbi och kika på karet, V-borg är ju bara ett stenkast bort.

/Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...