Gå till innehåll

Limma glas


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej finns det någon bra sida eller nån som har info om hur man placerar glaset när man ska silikona ihop det? Ska det ligga kant i kant eller ska man förskjuta skarven.... nånstans hörde jag att man ska ha en tändsticka i mellan. Och till sist hur mycket pallar igentligen silikonet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag limmar så ställer jag glaset på bottenskivan med en halv tändstick imellan sen låter jag långsidorna gå ut så att kort sidorna kommer imellan har även en halv tändsticka som mått där.

Sen tar jag å lägger en fog från insidan å ser om man får igenom siliconet på hela kontakt ytan och eventuellt så fyller jag på från utsidan om det inte täckte helt.

När jag sen kollat så att det inte sittere en massa luft bubblor imellan skarvarna så lägger jag sista fogen på insidan å är man ovan vid silickon så tejpa på glasett hur stor fog man vill ha fför det finns ingeet värre än folk som har kletat silicon på halva karet.

Va det någon som förstog hur jag menar smiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikonet klarar betydligt mera än vad man tror om limningen är gjord på korrekt sett, dvs inte slarvar med tvättningen innan.

Enklaste för att få glasrutorna rätt är att snickra ihop ett antal stöd ( en spånskivebit med 2 lister skruvade på, avståndet mellan listerna ska vara glasttjockleken) . Ställ rutorna i stöden och lägg på bottenglaset ovanpå. Glöm inte att lägga imellan tändstickor så att du verkligen får in silikonet mellan rutorna. Det är stadigare att bygga det så här (dvs upp och ner) då bottenrutans tyngd gör att sidorutorna hamnar rätt .

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för infon! Det dära med att använda sig utav en spånskiva med lister var ju en bra ide, det borde ju även då vara lättare att få det rakt och vinkelrätt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njaa, få det rakt och vinkel rätt. Det enda som krävs är väl att glasen är vinkelräta sen ger det sig liksom själv när man limmar ihop det. Men annars så låter det som en bra idé. Jag har själv limmat som jimmy med hjälp av maskeringstejp, funkar bra det med. Spånplatta har jag själv inte testat.

MVH

magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

där man haft tändstickor, när tar man bort dom? För annars borde det ju bli luft fickor där, eller är jag ute och seglar här?smiley5.gif

__________________

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du har limmat ihop glasen låt tändstickorna sitta kvar ett dygn innan du tar bort dem och fyller i med silikon precis som i ovanstående tips.

Ättikssyrahärdande är absolut bäst i hållbarhetssynpunkt då det etsar in sig i glaset

mvh

jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du måste ha ättiksbaserad silicon till akvarium annars så dö fisken står oftast på tuben att det är till akvarium.

Din glasmästare vet sådant.

Jag brukar limma inifrån första dyngnet sen tar jag bort tändstikorna å fyller igen hålen å limmar utifrån om det inte har kommit silicon igenom hela ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle inte riskera att köpa något annat än ättiksbaserad silicon det handlar om så pass lite pengar det skiljer å det vanliga siliconet håller inte lika bra mot glas å ständigt vatten som akvariesilicon det kan även mögla vilket inte är bra.

Det kan ju viserligen var ättiksbaserad silicon som dom har på biltema men jag betvivlar det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

känns lite konstigt att spara på pengarna när man ska limma ett akvarium med tanke på följderna som kan bli

men vill man ha billigt akvarie sillicon har clasohlsson för 49:- tuben

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...