Gå till innehåll

Dödligt Sjuka fiskar....


Botan

Rekommenderade inlägg

Senaste veckorna har mina fiskar vart sjuka många djur har också dött..bla. en mandarin, en fjäril, en räka, en sjöborre. Fiskarna är/har vart fulla med vita prickar över hela kroppen. Vattenvärderna har/är vart bra...bra salthalt, bra ljus, bra temp. Däremot har jag medicinerat mot vita prick i 3 veckors tid utan resultat. Jag har även provat andra medeciner mot andra sjukdommar..utan resultat.Skimmerna och uv har varit av. Jag har även provat göra stort vattenbyte med rejäl cirkulation och kört med kol...utan resultat. Köpt extra putsar räkor...utan resultat. Nu vet jag inte vad jag skall göra. Dom 2 som är kvar har massor med prickar över hela kroppen, dom äter och så men är hängiga. Dom skrubbar sig mot marken...springer hos lata putsar räökorna som vägrar putsa dem. Räkorna satsar på eremiterna i stället (Dom idioterna).

Vad skall jag göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du sänkt salthalten i medicineringskaren? Nån som är duktig på att identifiera vad det är för sjukdom kanske kan hjälpa till så att du hittar rätt medicin. Det brukar oftast var någon utlösande orsak till utbrott av sjukdomar så försök hitta orsaken. Kan vara stress eller felaktiga vattenvärden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att fisk dör av prick är en sak men när räkor och sjöborre trillar av pinnen så har du andra problem. Har de mediciner du använt varit säkra för lägre djur? Kopparbaserade? Var det pga medicinen du stängde av UV och skummare?

Du skriver att "alla värden är bra" vilket antagligen är en sanning med modifikation, vad har du för värden?

Vad har du för fiskar i ditt akvarium? Jag har snappat upp imperator vitbröstad kirurg och "doris" i andra inlägg du gjort. Går alla dessa i det karet som är sjukt i dag.

Är det här samma kar som du malde en anemon i för någon vecka sedan? Har du kört med kol efter det?

Putsarräkor är jag osäker på om de tar prick överhuvudtaget, men det står säkert i någon gammal tråd för det är inte första gången det är uppe.

Min personliga erfarenhet är att stressprick vid bra vattenvärden går över av sig själv medans den vid dåliga vattenvärden leder till död.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...