Gå till innehåll

Vita prickar!!!


Rekommenderade inlägg

Har fått vita prickar på mina blå kigurger, vilket jag fått förut men denna gång har det inte räckt med att höja temeraturen, prickarna har spridit sig till dom andra fiskarna.... Jag är ganska säker på att det är "vita prick sjukan" som kan komma om fiskarna blir stressade eller om KH är för lågt. Men KH ligger på 11 (Bör väl vara mellan 8 - 12?) Fiskarna flyttade till ett större akvarium för ca en månad sedan. Alla vattenvärdena är bra. Har ingen lust att medicinera hela akvariet då jag måste flytta mina räkor. Eller finns det någon "Snäll" medicin? Är det bara jag som fåt vita prickar???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är inte bara du som får vita prick.

Är det paletter du har dom är svåra utan att köra med ett UV så det är vad jag rekomendera dig att köpa.

SNälla medeciner finns nog inte du kan ta upp dom å medecinera i ett annat kar men risken är ju att dom blir lika stressade igen när du håller på att jaga dom med håven

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer vi att ha UV på hela tiden, och dessutom lär vi nog behöva köpa ett till, för det räcker kanske inte med en 30 W för ett 1000 liters. Har köpt nya tester nu (Salifert), och ska testa allt idag, kanske är det där problemet ligger. Har testat med Sera och Hagen men har fått höra nu att de inte duger. Om problemet inte ligger där vet vi inte vad vi ska hitta på. Har även stängt av MH, så baralysrören är på. Har fått rådet att absolut inte medicinera förrän man provat allt annat (vore synd på nya burken).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är pumpen till UV:et rätt anpassad?

Hur länge har du använt UV-röret?

Upplevs fiskarna stirriga och stressade?

Finns det gömställen för fiskarna?

Vad har du för fiskar? Är det någon som är elak?

Hur tillsätter du calcium (påverkar pH:t)?

Hur länge har det nya akvariet varit igång?

Har du levande sten i? var den i så fall ny när du startade det?

Många frågor lite ostrukturerat.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Janne, ska försöka svara. Det här är förresten Marika Rosengren, sambo med Magnus, vi är här båda två och kollar lite.

Vi har precis strypt den till 500-800 l/H.

UV-röret är ett år drygt, och jag har gjort rent det och allt det där. Har precis köpt ett nytt och ska byta.

Fiskarna mår bra och äter flitigt, det är bara prickarna som stör.

Finns massor med gömställen.

Koffertar, blå och bruna kirurger, clown och anemonfiskar, mandarin, salarias, goby, fröken, gylta, muräna. Ingen är elak, de kommer väldigt bra överens allihop.

Hittills i pulverform utblandat med osmosvatten, men igår köpte vi Coralife Supplement (vätskeform). Calcium har legat lågt, buffrade igår. Ska kolla alla värden nu ikväll.

Det är 2 månader sedan vi körde i ca. 90 kg sten, därefter har vi stoppat i ytterligare 20 och fiskarna har varit i en knapp månad (en del flyttade vi från vår andra burk, och en del har vi tagit över. Det är de blå som får prickar och sedan har det spridit sig till kirurgerna och koffertarna. Bara ett par veckor innan vi flyttade över dem från den andra burken, så hade vi vita prick, och då medicinerade vi och det försvann).

Som sagt, LS finns det gott om. Den var inte ny, 90 kg var begagnat, och resten kom från den andra burken.

Tacksam för råd. M.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det händer väldigt mycket i eran burk på kort tid, det kanske är det som är problemet och frågan är om den verkligen är redo för den här belastningen. Men när ni bytt UV:et så borde det vara okay. Nästa steg borde vara som ni börjat på, buffra tills ni får ett stabilt ph. Jag tycker ni kan hoppa över calciumtillsatser tills ni fått ordning på pricken, en sak i taget. Ni säger att alla vattenvärden är bra, innebär det 0 i nitrat, nitrit och amoniak?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, ta det lungt, ta en sak i taget, vissa saker motverkar varandra så man får svängningar. Fiskarna bryr sig inte om CA:t, men det kommer att påverka pH:t somdu vill ha stabilt nu. Höj inte KH:t för mycket(inte över 16 dKH)för då kan du senare få problem när du skall höja CA:t.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...