Gå till innehåll

Köpa PVC rör i Stockholm


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Trodde det var lätt att få tag på PVC rör i Stockholm, men hittade det inte. Tacksam för hjälp med namn på affär där de har bra utbud för privatpersoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner att jag måste upprepa mig, dessa rör är för avlopp och INTE för trycksatta system.Vill inte hacka på Zacke men känner att jag måste protestera...

Om Du vill ha rör i PVC med tillhörande kulventiler osv. så hör med din lokala comfort butik, man kan oxå fåhandla från Ahlsell, Dahl, Onninen mfl, om man ber snällt. Sedan finns ju också möjligheten att prata med någon rörkrökare, de kan ta hem rör o kopplingar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bättre med en pekpinne än en olycka tycker jag.

Dessa rör ska inte användas för rörkonstruktioner till pumpar utanför akvariet, inte bara pga av trycket utan även pga av de har en gummimuff som håller ihop krök med rör, jag tvivlar på att det går att limma dessa så att det håller så man kan sova om natten. Men som rörsystem till ytavrinning osv tycker jag de funkar utmärkt, eller till klenare pump internt i akvariet.

Skulle aldrig i livet drömma att koppla in en Black Devil på 14000 L/Tim till dessa rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm akvarielagunen har vettiga priser på pvc rör & kopplingar ,om man vill skicka efter dom tycker jag !

jag funderar själv på storlekar och hur många liter per timme , har gjort lite expriment :-) vad tycker ni är det bäst med strypning på tillröret i sumpen heller på returpumpen ? för att reglera lagom vatten mängd som stämmer med returpump alltså

/zippo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt vilken pump som är lämplig att strypa, det jag däremot vet är att om man skall stypa en pump så måste det göras på trycksidan, annars kan pumpen gå sönder. Detta kanske alla redan visste men en del saker tål att upprepas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha en kran både på röret från till ytavrinningen och en efter pumpen som pumpar tillbax. Då kan du ju själv välja var du vill strypa sen, om det nu skulle behövas.

Är också bra att kunna stänga i båda "ändar" så att säga vid rengöring av sumpen mm.

Med kranen vid yttavriningen kan man dessutom reglera vattenhöjden i ytavriningen och på så sätt minska ljudet från ytavrinningen.

Men jag hade defenitivt tagit en i varje ände.

Själv så sätter jag in så många kranar som möjligt. Hade på mitt gamla. En i ytavriningen, före och efter retur pump (För att lätt kunna koppla bort den) samt en till partikell och uv så man kunde reglera flödet till uv ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är väldigt viktigt att komma ihåg att det inte går att strypa cirkulationen med en ventil på avrinningen. Då får man översvämmning. Enda sättet att justera cirkulationen är på¨en ventil som sitter efter returpumpen på returledningen.

MVH

magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...