Gå till innehåll

Acrifix


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

hur får man limmet att härda, måste man ha uv för att det ska härda? läste nått om det nån gång.

__________________

M.V.H Peter

snart uppstart ca:400L sump 110

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acrifix, och vad jag vet är det bara att limma på, limmet smälter ihop plexiglaset. Fråga annars Wrang, han limmade ihop sin downdraftskummare med Acrifix

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är just det jag skall göra. men skitlimmet är ju bara som vatten hela tiden. det har inte härdat ännu, och nu har det gått 30min. om du ser detta wrang så skulle jag vela ha lite hjälp...

__________________

M.V.H Peter

snart uppstart ca:400L sump 110

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

E lite osäker på om jag använde samma lim, men here goes.

När jag limmade Acryl så var det iaf ett liknande lim, det är väldigt lättflytande, och rinner som "vatten".

Men det fungerar soom tidigare nämt att det "smälter" ihop plasten på kemisk väg, och detta ska ske på nån minut, så har du väntat 30 minuter så verkar det konstigt.

Det är inte helt stadigt på en gång, men efter 30 minuter ska det sitta helt klart.

Det ska bara vara att sätta ihop bitarna och hålla ett litet tag för att sedan kunna släppa det hela och låta det torka självt.

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis bättre kunde jag ej skrivit.

Limmet jag använda var flytande på la på detta med hjälp utav en spruta+kanyl. Limmade försiktigt för att det ej skulle rinnaå se fult ut. Höll detta på plats med tejp å efter några minuter så satt det fast

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter, är det Plexi du har? och har du tagit bort eventuellt fett med ren bensin eller liknande? Jag skall iväg nu ikväll o hämta en tub hos glasmästaren skall fråga om det kan vara något problem med att limma. Hör av mig senare.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<LABEL id=HbSession SessionId="2139659">skulle vara bra om du gjorde det niclas. limmet heter Acrifix 192. är den nån som kan tyska för så här står det på tuben " ist ein viskoser 1-komponenten-Polymerisationsklebstoff, härtet under Einflub von licht.</LABEL>

<LABEL SessionId="2139659">och det betyder på svenska?</LABEL>

japp det är plexi jag har

__________________

M.V.H Peter

snart uppstart ca:400L sump 110

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen Peter, Tyvärr gav besöket inte något matnyttigt, glasmästarn hade ingen riktig koll. Men Du skriver att du har Acrifix 192, Mitt lim som jag hämtade idag heter Acrifix 116. Jag tror nog att du har någon variant som kanske kräver UV-ljus som du skriver. Mitt lim fungerar på: Plexi, PS, SBC, ABS, PVC-U samt CAB.

Har provat limmet och det sitter som berg på några sekunder.

Ändrad av Niclas den 2003November24 kl 19:12

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sökt på lite översättningssiter nu och Einfluss betyder typ. under inflytande, av ljus i detta fallet.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har pratat med en lirare som kunde sin sak nu man måste ha uv ljus för att få det att härda. typ som hos tandläkaren, dom har ju sin lilla uv lampa dom lyser med. han jag pratatde med sa att solljus funkar utmärkt så jag får väll limma när det är soligt

__________________

M.V.H Peter

snart uppstart ca:400L sump 110

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då måste Peter ta väck täckglaset, annars filtreras UV strålarna.

Men det är inte speciellt nyttigt vare sig för ögon eller hud.. o Peter limmingen måste ske utomhus, annars filtrerar även fönsterglaset UV strålarna.

Ändrad av Niclas den 2003November24 kl 23:08

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har limmat ihop skummaren nu, jag säger bara en sak -5 grader och snålblåst inte bra för känsliga fingrar smiley1.gif. men nu sitter det som berget.

hade ingen mh lampa.

__________________

M.V.H Peter

snart uppstart ca:400L sump 110

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lättare till nästa gång.

Hyr en solarietid hos tex badhuset. Smuggla med dig all palst lim etc in i Solarierummet bygg ihop det hela under din soltid låt härda under den tiden som är kvar å sätt dig vid sidan å läs en bra Saltvattensbok/tidning så länge.

smiley17.gif

Kul att du har kommit igång med skummaren å har limmat klart.

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur gjorde du med limmet limmade du allt utomhus heller hur gick det ? :-)

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

340L + 140L sump 250W MH,UV-C,Nitratfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...