Gå till innehåll

Nybörjare........


Guest Stingray

Rekommenderade inlägg

Guest Stingray

Hej!

Jag är intresserad av att starta ett saltvattens akvarium, men ekonomin tillåter inte ett 500 liters som jag hade velat ha. Så jag tänkte ett nanokar på typ 60 liter. Eller det kanske är svårt o jobbigt? Jag har nu 2 sötvattens akvarium som är lätta att sköta. Men vad gäller i ett nanokar? 10% LS, 10ggr cikulation har jag läst, men vad mer? Ska man byta vatten varje vecka, och/eller ska man ha en billig skummare? Jag hade tänkt att bara ha nån korall och ett par clownfiskar+ ev nån räka. Ska man ha nån sump till ett så lite kar? Många frågor, jag vet, men är tacksam för all hjälp man kan få!

Mvh Aron

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är själv ganska ny i saltvattensvärlden, och håller just nu på att starta upp ett 70-80 liters hemma (efter att ha drivit ett 350 liters på jobbet i 2 år). Jag har både skummare och tänker byta lite vatten varje vecka. Jag kommer enbart använda osmos-vatten, inget direkt ur kran.

Får väl även kanske fundera på vilken belysning du ska ha beroende på vilken korall du tänkt dig.

I övrigt får jag hoppas du får utförligare och mer säkra råd från andra. Men läs gamla trådar här på saltvattensguiden så kanske du hittar dem svar du söker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...