Gå till innehåll

Doseringspump programerbar utan flotör


Linken

Rekommenderade inlägg

Hej, någon här som känner till en bra programeringsbar doseringspump till avdunstat vatten men som jobbar utan flotörindikator inuti akvariet/sumpen. Den ska kunna leverera små mängder vatten och ofta.

Har fått för mig att prova bygga ett akvarium utan någon som helst synlig teknik invändigt och med ett vanligt externt Eheim canisterfilter som ersättning till sump.

Det finns redan inspirerande exempel på sådana akvarium men söker alternativ till deras vattenersättningspump, då jag fått för mig det finns både billigare och smidigare alternativ. http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=707234&perpage=25&pagenumber=4

Antagligen fel ända att börja i som total nybörjare på det här med salt men tänkte ge det ett försök! :)

Tacksam för tips.

akvarieprincip kopia.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stefan!! Men vilka fördelar har en membranpump gentemot en sk persitaltisk pump som tydligen är rätt så vanliga som doseringspumpar inom akvariehobbyn? Vad menas med backventil och fjäderbelastad pump som säkerhet? Kommer doseringspumpen alltså jobba bättre på sugsidan efter filterpumpen!?

Har funderat på en Grotech SLD 1800, någon som har bra/dåliga erfarenheter av en sådan?

Den verkar ju inte fått så bra kritik, oprecis, mitt planerade miniakvarium blir bara på ca 15-20 liter så små marginaler att spela på påfyllningsmässigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, du kan styra den med ett enkelt tidrelä annars,jag körde en AquaMedic slang pump på tid, 1 sekund 1 mml , det svåraste är nog att hitta bra backventiler som inte läcker , slangen i en slangpump behöver bytas efter ett tag , den kommer att spricka förr eller senare, och då behövs backventilen,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...