Gå till innehåll

Aktivtkol placering


Borg

Rekommenderade inlägg

Vart är smartast att ha sitt aktivakol före skummaren eller efter skummaren eller det kanske inte har någon betydelse med placeringen, vart får man tag på en bra strumpa att ha kolet i nåt man kanske kan pilla ihop själv eller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag föredrar att alltid låta skummaren ta det som finns att ta, allt annat bör placerar efter skummaren om det är möjligt.

Strumpor finns att köpa i närmaste akvariebutik. Själv tigger jag alltid en bit av Sambons nätstrumpor, de används både till fosfatremover och kol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej det låter ju rätt logiskt att ha kolet efter skummaren, sambons nät strumpor är det inte rätt grovmaskigt det ;) så vanliga typ strumbyxor duger till att ha kolet i, ja får väl jaga runt i damens lådor men andra ord.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolet bör normalt sköljas innan du använder det, då får du bort eventuellt koldamm.

Jag sköljer aldrig använt kol, det får hänga i tills det är dax att byta. Jag tror det finns kol för användning på kort sikt och kol som kan användas under en längre tid.

Det är viktigt att kolet inte innehåller fosfat, handla i en Saltvattensbutik så blir det rätt sort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Ingemar för dina svar, hur kan man veta hur länge kolet går att andvända ? har köpt kol

i en saltvattens affär, men det står ingen info ang det. finns det några riktmått eller går det att se på kolet då det blir mättat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...