Gå till innehåll

Frågor ang. levande sand


Botan

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa

Köpte en påse levande sand till mitt nya nano kar på 65 l. Satte i vatten allt gegg och grus + ls. Ett dygn senare provade jag nitrit och amoniak....visade sig vara både nitrit och amoniak. Kollade även på påsen med ls där det står...no waiting just add fish. Hur går det ihop? Man kan väl inte ha fiskar i ett kar med nitrit och amoniak? Vuill nämligen inte vänta så länge med att adda fiskar. Hur länge tror ni det tar innan jag kan köpa fiskar??

Sofia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förmodligen har det dött en del organismer i sanden då den legat i påsen eller när du hällde ner den i akvariet. Detsamma gäller med den levande stenen. Om det finns bakterier kvar i sanden och stenen som lever borde det inte ta så lång tid innan amoniaken och nitriten har brutits ned. Svårt att säga hur många dagar det tar.

Jag skulle mäta amoniak, nitrit och nitrat varje dag för att följa utvecklingen. Förmodligen kommer

du se att amoniak och nitrithalterna sjunker samtidigt som nitrathalten stiger. När du kommit ned i "nollvärden" för amoniak och nitrit är det nog bra att vänta lite extra för att vara säker på att läget är stabilt. Jag skulle nog vänta minst en vecka med schyssta värden.

Is i magen är nog det bästa receptet för att lyckas :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...