Gå till innehåll

Kalicium kontra Magnesium vad gäller?


barneth

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har efter ett par prover och lite tillsatser nu kommit fram till att jag kanske borde göra något, vad?

Mina värden:

Salt 1.022

Ammonium 000

Posphate 000

Nitrate 000

Calcium 390 ppm

Magnesium 1200 ppm

Eftersom min Elektroniska PH-mätare inte funkar längre så kan jag bara gissa mig till PH med hjälp av stickor och det är kanske inget av intresse, just nu.

Jag kommer nu att försöka tillsatta lite salt för att komma upp till 1.023. Sedan kommer jag att försöka höja Kalcium och sist Magnesium, om det nu behövs när saltet kommer i ordning, vad tror just du?

:?:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle höjt salthalten ytterligare något, kanske upp till 1.024 - 1.025. Jag inbillar mig att det är lättare att ligga på bra Mg och Ca värde om salthalten är högre.

Därefter skulle jag ökat Mg till den nivå jag vill ha, och sist Ca till den nivå som önskas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ove och tack för ditt svar. Vad jag är mest intresserad av är kanske färger. Så en mandarin är mer intressant än en grå montipora ( om det nu finns). Och en knallgrön ricordea e mycket mer intressantare än en gråsej. Så jag tror att det är starka färger som mest drar till sig min uppmärksamhet. Efter ett halvår med salt så skulle jag svar det med mest färger. Medans jag för sex månader sedan sa - Nä stenkoraller, vilket skit. Kommer jag aldrig ha.... Men nu som sagt. Jag gillar stenisar, mjukisar och firrar. Kanske i den ordningen oxå. Sedan kommer i till det här med räkor mm. Mycket intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle höjt salthalten ytterligare något, kanske upp till 1.024 - 1.025. Jag inbillar mig att det är lättare att ligga på bra Mg och Ca värde om salthalten är högre.

Därefter skulle jag ökat Mg till den nivå jag vill ha, och sist Mg till den nivå som önskas.

Tjenare Ingemar och tack för ditt svar. Den sista meningen menar du:

Därefter skulle jag ökat Ca till den nivå jag vill ha, och sist Mg till den nivå som önskas?

Så tänker jag mig att du menar, eller har jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag ändrat lite, kan detta vara mer rätt?

Hej!

Har efter ett par prover och lite tillsatser nu kommit fram till att jag kanske borde göra något, vad?

Mina värden:

Salt 1.022

Ammonium 000

Posphate 000

Nitrate 000

Calcium 390 ppm

Magnesium 1200 ppm

Eftersom min Elektroniska PH-mätare inte funkar längre så kan jag bara gissa mig till PH med hjälp av stickor och det är kanske inget av intresse, just nu.

Jag kommer nu att försöka tillsatta lite salt för att komma upp till 1.024 1,025. Sedan kommer jag att försöka höja Mg och sist Ca, om det nu behövs när saltet kommer i ordning,.

Stämmer det mer nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ove har rätt när han påpekar att om du väljer fiskar i stället för koraller så kan det vara en fördel att ha en liten lägre salthalt. Detta skall tydlige 'stressa' fiskarna mindre än att ligga på en högre salthalt.

Jag är tydligen tvärtemot de flesta andra akvaristerna här på SG. Jag har nästan enbart fiskar men ligger ändå på en salthalt på 1.025.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ove har rätt när han påpekar att om du väljer fiskar i stället för koraller så kan det vara en fördel att ha en liten lägre salthalt. Detta skall tydlige 'stressa' fiskarna mindre än att ligga på en högre salthalt.

Jag är tydligen tvärtemot de flesta andra akvaristerna här på SG. Jag har nästan enbart fiskar men ligger ändå på en salthalt på 1.025.

Hej igen! Jag höjer mer än vad ag tänkte från början. Jag riktar in mig på 1.024.

Så blir det. Sedan får vi se vad resten ger med sig efter höjningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...