Gå till innehåll

Hur ser majano-bebisar ut?


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Hade en sten med 3 majano på som jag la över i mitt lilla avlastningskar. Sen har jag kollat när börjat vandra och och sugit upp dom med en pipett en efter en. Så nu är dom borta. Men runt omkring dom såg jag pytte-pyttesmå saker som kan vara majano eller inte. Dom är lite lika men så små att det knappt går att se. Ordentligt kan man bara se med förstoringsglas och inte ens då riktigt ordentligt förresten. Att det skulle vara majano tror jag mest för att jag upptäckte dom runtomkring 3 gröna majanos. Att det inte skulle vara majano tror jag dels för att dessa är bruna men framförallt för att jag är nästan helt säker på att det är flera "huvuden" på samma "kropp". Majanos har väl alltid bara 1 kropp och 1 huvud? Det skulle kunna vara extremt tätt packade. Men jag vet inte. Bilder är bara att glömma, de är för små för det mesta - enda anledningen till att jag såg att det var en korall var för att jag la stenen mot rutan för att kunna titta på majanosarna med förstoringsglas innan jag sög upp dom och då såg massa smått här och där runt majanosarna.

Vad göra?

Om det är majanos - hur mycket skit kan dom ställa till med om jag låter dom växa en stund tills jag ser vad det är?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hallo... Är själv en nybörjare o det finns säkert dom som kommer säga att det finns bättre eller sämre sätt. Men jag fick ett par stycken majanos som typ dubblade sig på nån dag o sen var det igång. Det jag gjorde var att köpa en spruta modell stor på apoteket. (7:-) sen kokte ja upp vatten o sög upp o sen va det bara att dyka ner o kötta på. håll typ 1cm ifrån kanske lite närme o sen fick den "koka". idag är mitt helt rent från dom o bra blev det. Lycke till.

PS: dom förökar sig snabbt som F_N så bort med dom. om du inte själv gillar dom så klart. men dom kan sätta sig i koraller o sånt o förstöra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallo... Är själv en nybörjare o det finns säkert dom som kommer säga att det finns bättre eller sämre sätt. Men jag fick ett par stycken majanos som typ dubblade sig på nån dag o sen var det igång. Det jag gjorde var att köpa en spruta modell stor på apoteket. (7:-) sen kokte ja upp vatten o sög upp o sen va det bara att dyka ner o kötta på. håll typ 1cm ifrån kanske lite närme o sen fick den "koka". idag är mitt helt rent från dom o bra blev det. Lycke till.

PS: dom förökar sig snabbt som F_N så bort med dom. om du inte själv gillar dom så klart. men dom kan sätta sig i koraller o sånt o förstöra

Hej det var inga majano-bebisar utan nån SPS tror jag som inte klarade sig verkar det som.

Majanosarna var 3 - jag smög på dom på nätterna och bråkade lite med dom tills dom började flytta på sig och när jag såg att de vandrade så sög jag upp dom med en pipett.

Har en ny nu som kommit på en korallsten - blåste lite Aiptasia-exit på den men den ser bara lite hängigare ut av det. Ska ta upp stenen och spruta ner kokande vatten rakt på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...