Gå till innehåll

Scooterblenny Neosynchiropus Ocellatus


Jan-Erik

Rekommenderade inlägg

Har en scooter som första fisk i mitt första kar, och har två frågor om denna:

1. Hur mycket är lagom att mata? Som det är nu matar jag ca. 6-8 artemia (frysfoder) om dagen, men tycker att den ser lite tanig ut om buken. Hur mycket (ungefär) är rimligt att mata? Jag har 11 kg LS och 18 kg LSand som den pickar mat ur utöver artemian.

2. Går den att ha tillsammans med någon Salarias?

Tacksam för svar, är första fisken jag har...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite olyckligt val av första fisk, det är i princip en mandarin utan dom fina färgerna...

Roliga rackare men dom brukar vilja ha ca 50kg inkörd LS per firre för att hållas riktigt trinda o fina(mycket smådjur).

Du kommer nog att behöva sätta in lite specialinsatser för att klara hålla den vid liv, specielt då de blir konkurans om maten.

Det finns lite ritningar på mandarinrestauranger dvs en burk med ett rör tillkopplat så man kan leda maten direkt åt dom så dom får äta ifred.

Undvik att endast ge artemia utan försök få den att ta små pellets med torrfoder för att tilhandahålla tillräckligt med näringsämnen. Annars finns det tillsatser man kan blanda med artemia för att utöka kosten.

Om salariasen äter annat än alger så kommer den nog att dominera i konkuransen mot en scooter om maten, om den inte äter annat än alger så kommer den att dö om du sköter väl om din burk;)

Har du en sump så kan du ympa in olika smådjur som förökar sig och tilhandahåller scootern med små mellanmål, kan även fungera annars.

Levande foder kan du säkert få hämta av nån vänlig person med odling om du ber snällt...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...