Gå till innehåll

M. dorensis som släpper ägg


Emanuel

Rekommenderade inlägg

En kul grej hände nu ikväll i mitt akvarium. En Macrodactyla dorensis som jag haft i ett par tre år började precis innan "skymningen", dvs. när min belysning börjar slå av, släppa ifrån sig tusentals turkosa ägg som var ca. 1mm i diameter. På 5 sekunder var det över och det blev stort ståhej bland alla fiskar och räkor som omedelbart började glufsa i sig. Jag blev först lite orolig att äggen kunde vara giftiga, men nu ett par timmar senare har vattnet klarnat och alla middagsgästerna ser pigga ut. Är det någon här på guiden som har varit med om detta tidigare?

post-849-14468916070678_thumb.jpg

post-849-14468916070864_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket märkligt!

Säker på att det var anemonen?

Upplevde nämligen samma sak och karet var alldeles disigt, sen såg jag att det var en snäcka, samma typ som du har på bilden, som släppte spermier, antar jag att det är i alla fall. Den har hållit på så hela kvällen sporadiskt och det började efter att små vita, precis som i din bild, äggliknande ting börjati flyta runt i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt säker! Såg själva "äggläggningen" och jag blev så snopen att jag inte hade en tanke på att greppa kameran direkt. Äggen kom i tre eller fyra rejäla puffar och precis när äggen kom ut var de riktigt mörkblå, men de ljusnade snabbt och blev ljusturkosa inom en minut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thomas det är säkert snäckorna dina som är igång. Jag har haft snäckor som släppt ägg i akvariet, men det har aldrig blivit i närheten så mycket ägg som det blev nu. Har du tur blir det bebisar :)

Hittade en länk där det står om en M.Dorensis som släpper ägg varje år:

http://www.advancedaquarist.com/issues/sept2002/aquarium.htm

Så det verkar hända i akvariemiljö lite då och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...