Gå till innehåll

Preparat...


dominique

Rekommenderade inlägg

Hej,

Vad rekommenderar ni för preparat?

Jag har ett ganska nystartat 240 l kars som med tiden skall fyllas med mjukisar och en del stenkoraller.

Jag fick rekommendationen att till en början köra med det sk All in one preparatet från Salifert men jag funderar på nedanstående som helhetslösning istället:

Tropic Marin. Bio Calcium

Tropic Marin. Bio Magnesium

Tropic Marin. Pro-Coral A-element

Tropic Marin. Pro-Coral K+-element

samt Rowaphos

Jag kör förörvigt med Reef Crystals enriched blend salt.

Vad kör ni andra?

Skulle ni komplettera med något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ogillar "balanserade" lösningar som biocalsium och saliferts all in one, dom fungerar inte till att höjja värden om du får en liten fall.

Skulle nog heldre föreslå TM balling variant, ha lite biomagnesium på sidan om (de som fanns i TM´s balling räckte inte för min burk) samt köra A o K elements.

Annars så kan man använda nån annan tillverkares balling kemikalier och deras tillsatser(tex faunamarine). Sen har jag blivit väldigt förtjust i O2 saltet till skillnad från reef crystals så håller den nivåerna mycket närmare de jag vill ha och då slipper jag buffra upp...

KZ biofos verkar vara en trevlig produkt samma gäller faunamarines fosfatremower med säkerhetsbälte mot för låga värden, kornstorleken är mycket grovare(bättre i min mening än rowa som lätt vill flyga omkring).

Mina erfarenheter inte så heltäckande men kanske du kan finna nytta i nåt av drabblet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...