Gå till innehåll

Clown Onyx tappar färg?


Rekommenderade inlägg

Jag förstår inte men det verkar som om mina clowner tappar färg på något sätt.

De äter jättefint, simmar runt och utforskar allt möjligt men ser ut som de tappar färgen... eller?

Alla andra fiskar, koraller osv mår tipp topp.

Detta händer i mitt 168L akvarium.

Tester visar bra värden och i mitt lilla clownhotell mår clownerna toppen som kommer från samma kull som de i 168L.

Någon med svar?

/Håkan

Bilder finns på:

http://www.gryglas.se/saltvatten/clown.jpg

http://www.gryglas.se/saltvatten/clown2.jpg

och en film:

http://www.gryglas.se/saltvatten/clownfilm.avi

i filmen ser man de konstiga blåsorna/pigmenten på bakre delen av stjärten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp, likadant på båda.

Och grejen är att jag behandlar båda mina kar likadant. Samma mat osv.

Kan det vara att de kanske har försökt att vänja sig vid anemonen och kanske "bränt" sig? Fast att det är på exakt samma ställe åp båda verkar konstigt.

Haha... konstigaste... nja, eller vackraste tycker jag. De har inte färgat ut helt ännu. Kommer se ut som på Halogens avatar till slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj vad märkligt. Hoppas det löser sig för dig. Själv har jag problem med en kirurg och dessa vita prickar. Himla tråkigt när ens fiskar inte får bra. Äter dom bra? Ser dom annars pigga ut? Det kan ju också gå över. Prova annars medicinera mot någon bakterie. Hör med din lokala salt butik. Lycka till! Sofia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Sofia.

Jo, de äter som de ska och simmar runt å mår allmänt jättebra.

Jag antar att man får vänta å se om det försvinner. Bara att hoppas.

Och jag hoppas att din kirurg klarar sig från sin sjuklighet. Det går ju en hel del förkylningar just nu... ;)

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Håkan, tänkbara orsaker:

- oodnium (små vita prickar som bildar en slöja) Tränger igenom fiskens överhud som förstörs.

- Svampangrepp(vita bomullsliknande tussar)

Kolla med Ingvar Hellmalm här på forumet, han har järnkoll på sjukdommar. Men du måste förklara bra hur det ser ut.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser lite dåligt men det verkar vara perifert mest på fenorna. Jag tror inte det är någon parasit (men för att helt utesluta så krävs skrapprov). Utan mer info så lutar det mest åt en genetisk betingad cirkulationsrubbning med epitelförluster. Som sagt kliar sig fiskarna? vid parasiter så gör de alltid detta. Du kan pröva att öka A och D vitaninhalten i kosten. Vad fodrar du med? Naturligt plankton är rika på dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga bara Håkan. Är detta karet som du hade en anemonkrasch i? Tänkte om det kan finnas något ohälsosamt kvar i vattnet som påverkar fiskarna.

Håkan, det är nog bra om du ringar in fläckarna, annars kan dom vara svåra att se. <dom syns ju bäst på filmen. Det är väl inte på fenorna utan på bakre delen av kroppen, som jag kan se.

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nepp. Det är det nya karet.

Alla andra fiskar, djur osv mår ju toppen. Det gör faktiskt clownerna också.

Det är ju lite konstigt...

De får artemia och lite olika typer av pellets (ocean nutrition och red seas) då och då.

Artemian är:

"Super Shrimp" från Ocean Nutrition.

Den ska vara rik på mera vitaminer å sånt än den vanliga golden gate artemian.

SKickar med en bild på clownen som jag mekat med i photoshop så man ser fläckarna lättare, men man kan se lättare med blotta ögat. De är svagt rosa i verkligeheten men syns knappt.

Och tack för alla justa svar!

/Håkan

post-3775-1446891612443_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...