Gå till innehåll

Hur mycket levande sten?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att inreda ett större kar, har idag ett 250 l och skall upp till 600 l. Kommer att använda allt som finns i det lilla karet(vatten, levande sten 60kg, fisk & koraller)Hur mycket ny levande sten kan jag stoppa i med en gång förutom de 60 kg jag har samt hur mycket nytt vatten kan jag blanda med de 250 l jag har. Jag vill ju att de djur jag har skall överleva. Vore väldigt tacksam för råd...

mickey

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>aerie skrev:

Menar du att du ska ha i helt ny okurerad sten?</TD></TR></T></TABLE>

Jag har 60 kg och skall köpa mer sten den nya stenen ligger i ett kar i affären. Förhoppningsvis är den något sånär ok...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte stoppat i ny färsk sten med engång i större mängder utan lite å gången allt för att "vattnet" ej skall få en chock och vänjas in med den nya stenen.

Kanske max 5kg var 6 månad för att fylla upp eftersom ikaret.

Tar du gammal/begangnad sten så är det nog ingen fara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset.

Jag hade tänkt att stoppa i ytterligare 60 kg. Detta innebär om jag förståt det rätt att det skulle ta flera år

att få rätt mängd sten i karet.( Undrar om jag kan vänta så länge). Om jag gör så här istället. Jag fyller halva 600 l karet med nytt vatten stoppar i 20-30 kg sten, sätter igång skummare, belysning och låter detta vara igång ett par månader kör vattenbyte med 5% i veckan . Flyttar sen över både vatten och sten ( 60 kg )från mitt 250 l, tror du att detta skulle kunna fungera? Då har jag ju två kar med både moget vatten och mogen sten. Jag kanske tänker helt fel.

Är tacksam för ytterligare kommentarer.

Mvh

mikey.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör som så att du fyller ditt nya akvarim med helt nytt vatten lägger i din gamla sten och djur samt den nya stenen. Har du någorlunda vattenparametrar från ditt gamla akvrium sköter din inkörda levande sten ganska mkt. Räkna med algblommning pga den nya stenen, men jag tycker det är bättre att ta allt på en gång så är det klart sen. Då kanske du har ett färdigt kar på 6 mån istället för flera år.

Som du säkert vet varierar ju algblommning från kar till kar beroende på tillgång av algätande djur, kvalité på stenen etc.

Mvh Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt klart mycket trevligare om man kan göra allt på en gång framförallt kommer flickvännen att uppskatta detta, inte en massa kar ivägen i flera månader. Jag har idag bara stenkoraller i mitt kar hur tror ni att de reagerar om man görhela bytet på en gång?

Fortsätt att komma med förslag ( Det måste vara fler än jag som ångrat sig och vill ha ett större kar, kommer vi fram till en hyfsad lösning så har vi löst problemet för andra som skall gradera upp sina kar)

Mvh

Mikey

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda problemet som jag upplevt är att stenkorallerna kan bli överväxta med alger pga blommningen, växer dom i större takt än dina djur klarar av så får du skörda för hand, så de inte växer över korallerna. Annars kommer korallerna må så fint så i ditt nyblandade vatten där de förmodloigen kommer färga och skjuta fart ordentilgt med tillgången på alla spårelement och rätta parametrar. Möjligen kommer en att negativ reaktion den första veckan, bäst vore om du kan lägga i stenen och vänta med korallerna en vecka(den gamla stenen alltså).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för synpunkterna kommer att köra på Spocks förslag, jag återkommer med utgången senare,bytet kommer inte att ske förrän i december skall åka till filippinerna i en månad för att dyka och kolla in korallrevet när det är som bäst. Kommer att lägga in bilder på hur livet under vattnet ser ut i det vilda...framförallt macrolivet som är i världsklass mycket nakensnäckor etc.

Mvh smiley17.gif

Mikey

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...