Gå till innehåll

Deltec MCE600 i sumpen


epkbal

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har skaffat ett nytt kar med sump. Till att börja med så kommer jag att använda min MCE600. Problemet är att vattennivån i sumpen är så låg så att skummarens insugningsrör hamnar precis i ytan. Jag har förlängt röret 5 cm men skummaren skummar väldigt dåligt tycker jag.

Funderar på att bygga om matningen så att jag tar vattnet direkt från ytavrinningen. Jag har en durso som är 40 mm. Tror ni det fungerar att sätta ett T-rör på denna, plugga ena änden med en endcap. Borra ett 20mm hål i endcapen, limma en slanganslutning och sätta 20mm slang till skummaren inlopp?

Andra änden på T-röret får gå ner i sumpen som nu, men jag måste sätta på en kran för att tvinga en del av flödet till skummaren förmodar jag?

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att det kommer att fungera bra. Skummarens princip är att pumpen suger vattnet in i skummaren och att luften via en venturi strömmar in vattenströmmen för att sedan mixas inne i pumpen. Om du trycker in vattnet istället för att låta pumpen suga det misstänker jag att arbetsprincipen störs ut.

Jag hade nog skurit toppen av en PET-flaska och ställt flaskan i sumpen med skummarens insugsrör placerat i flaskan. Sedan kan du låta en del av avrinningsvattnet rinna ner i flaskan. Höjden på flaskan gör du så att du får en lagom vattennivå för skummaren att jobba med. Flödet ner i flaskan måste vara litet högre än det som skummaren behöver och överskottet kan du låta rinna över kanten på flaskan.

Kan dock tänka mig vissa problem även med den lösningen, t ex om det kommer luftbubblor med vattnet så skummaren suger i sig dem mm, men det går säkert att lösa. Men en ide i alla fall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är plan B. Har precis startat upp karet så jag drar mej lite för att tömma sumpen och limma. Annars är det nog billigare än att köpa PVC prylarna för att fixa ett extra avlopp från durson. Sumpen är en Deltec så den har 2 horizontella glaslister som är avsedd för deras kylsystem. Måste skära bort dessa lister för att kunna höja väggen.

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har gjort som du, men jag bytte insugsrör för att få ner det under ytan i sumpen och jag har inte märkt av någon direkt försämrad skummning kontra att ha den hängande på akvariet. Vad är

det som gör att du tycker att den skummar dåligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får mindre "skit" i koppen. Det kan iofs bero på att jag har helt nytt vatten i karet, Jag tycker också att luftbubblorna inte når lika långt upp i skummarkoppen samt att flödet från retur röret är lägre.

Hur hög vattennivå har du i sumpen?

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...