Gå till innehåll

hej en liten fråga av en nybörjare?


joelkorn

Rekommenderade inlägg

Jag köpte förr igår lite kompisar till min Pseudocheilinus hexataenia, det var: 1 A. coeruleus, 1 Nemateleotris decora.

Nu till frågan potterin var livlig och fin igår men idag när jag kom hem från jobbet ser de ut som om ena bröst fenan är lite mindre och naggad kan man säga och den gömmer sig mest i stenen, den är nästan dubbelt så stor som kirurgerna men kan de vara nån av dom andra fiskarna som är på den? har inte verkat som nån som jagar den vad jag sett, kan de vara nån sjukdom annars? kommer den åter hämta sig?

en till fråga går dom fiskarna jag hat ihop med en Loriculus? och hur hög belastning kan man kalla att de beståndet skulle vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Fina fiskar du valt!

Var lugn fiskarna har för vana att bråka lite inbördes innan hierarkin är klar.

Svårt att veta vilka fiskar som ger sig på varandra men det lägger sig.

Loriculusen brukar vara lite stingslig mot andra artfränder men det brukar lägga sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm... nu ser jag den inte alls mer=( förut såg jag den i varje fall, den låg och tryckte i nån håla. en sak jag skall tillägga det såg ut som det ena ögat på den var lite grummligt. kan de ha nån på verkan?

är loriculusen stingslig även om den kommer in i någon annans revir?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såg den igår kväll ätandes lite flingfoder som flöt på ytan, men imorse hittar jag den stendöd liggandes mellen glaset och lite LS upp och ner.

finns det nått jag kan titta efter på den, tex sjukdom eller dylikt?

skulle ju vara bra att inte göra samma fel igen om de nu var något fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när jag kommer hem så är coeruleusen oxå död=(

Jag mätte då allt för att försöka reda ut vad de kan vara för fel.

Värdena va ok,

Nitrat: 5

Nitrit:0

Amoin.: 0

salt lite högt ligger på 1,0265 ca

men de borde väl inte fiskar dö av?

Min hexataenia och strigosus simmar glatt om kring och verkar må fint.

Efter att ha ringt ett samtal så la ja på inrådan coeruleusen i lite söt vatten för att se nån typ av kryp han sa de kunde va. men såg inga sådana.

nån som har en idé om vad de kan vara som tar död på just dom 2?

dom har fått både mysis, artemia, spirulina flingor och Utra mirines base food.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt tråkigt!

Ett par frågor!

1.Det var nya fiskar eller hur?

2.Hade du en ordentlig invattning? vitsen med att ha en ordentlig invattning till sitt eget vatten är ju att salthalten och alla värden som handlaren har i sitt kar, är ju att skillnaden kan vara ganska stor mer än man tror ibland.

3. Kollade du med handlarna att han hade haft dom i ett karantärskar innan du köpte dom?

4. Kollade du så att dom tog mat i butiken?

5. Du nämnde att din ena fisken fick en bubbla på ögat vilket tyder på någon sorts sjukdom eller att något som är fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja dom fick inkoppning tills salthalten var den samma, tror ja till och med gjorde de lite väl länge. Ja frågade inte men vet att dom vårt där minst 1 vecka vä ö rekade lite veckan innan nämligen , den hade inte en grej på ögat utan själva ögat såg grummligt ut sen hade bröstfenan blivit lite naggas på den sidan. Kollad inte att dom åt i butiken, men dom åt första dan hos mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...