Gå till innehåll

Introduktion? + bestånd? m.m.


joelkorn

Rekommenderade inlägg

hej.

jag undrar lite i vilken takt man skall introducera olika djur grupper?

mitt akvarium har kört i snart 2 månader, för lite drygt 3-4veckor sen köpte jag en sand vändande sjöstärna, 12 snäckor (2 sorters "turbo" och 2 andra sorter) och en eremit (den dog dock har ja gissat mig till, sitter vid ls:en med ryggen mot mig och suttit där sen dag 2 ca). För en en och en halv vecka sen köpte jag 2 eremiter till och en P. hexataenia, nu i veckan köpte jag en A.coeruleus, en C. Strigosus, en C.Potteri och en N.Decora. Dock dog potterin inatt (vet ej varför)

Nu till frågorna, när kan en "vanlig" sjöstjärna klara sig i akvariet?

när kan man börja introducera koraller? (alla värden är ok) + att jag så klart mäter en gång samma dag som ja tänkt köpa koraller.

Kan en flavescens gå med mina 2 andra kirurger? vilka andra kirurger skulle ni kunna rekomendera? Vilka andra dvärgkjesare? o andra fiskar?

Hur snabbt ska man sätta in mer fisk? bättre med än i taget eller många på en gång?

Nån speciell fisk sort som ska komma sisst?

I ljusväg har jag 2x150w mh, 4x54w T-5 karet är 60cm högt, 60 brett, 125 långt räcker det för sten koraller?

Hur mycket snäckor kan man ha ca? eller finns de över huvudtaget nån rekomendation?

Många frågor blev det, tacksam för svar om så bara på några av dom.

Mvh/joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Joel,

Ta mig inte alls som en expert på något sätt, är bara en glad nybörjare precis som du, mitt kar har varit igång ca 1 månad nu, det enda jag kan säga när det gäller koraller så härdiga arter av mjukkoraller är ju absolut inga problem efter att karet har stabiliserat sig i värdena och man kan anta att det som skulle dö i LS:en har dött (amoniak/nitrit sjunkit). Jag introducerade mina första mjukisarna efter ca 2 veckor efter att ha snackat med killarna på korallfisken att det var okej. Då jag hade en del små polyper som följde med LS:en som frodades så var jag inte alls orolig för att introducera lite trevligt liv i mitt kar, och dom är ju bra i att dom absorberar lite näringsämnen i karet och konkurerar med algerna som jag ser det.

De första jag introducerade efter två veckor var en koloni knappar (tror det är en Protopalythoa) samt några rörkoraller/röranthelior (Knopia octocontacanalis), dessa introducerade jag tillsammans med mina första "turbos" samt en eldräka (Lysmata debelius) lite senare "råkade" en boxarräka (Stenopus hispidus) slå följe hem till mig, och denna veckan har en grön skivanemon(vet inte exakt vad det är för släkte) och ett gäng nya "turbos" samt ett par clowner (Amphiprion ocellaris) det enda som inte klarat sig hittills är en "turbo" vet inte vad den dog av men alla andra turbosar mår superbra. Andra koraller som är bra att introducera tidigt är diverse läderkoraller (Sarcophyton), kanske inte de vackraste sakerna, men ska vara hur tåliga som helst.

Stenkoraller är ju mer känsliga och dem har jag tänkt att vänta med ett tag innan jag börjar introducera. Men ville bara säga att det finns många fina mjukisar som enligt vissa ses som bulletproof (skivisar och läderkoraller).

Hoppas det var någon hjälp, sen du kan ju kolla in min uppstartstråd, kommer snart att uppdatera den med bilder på alla mina små djur (koraller, räkor och fiskar som jag har i karet).

Mvh,

Jani

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar lite om placering i karet, vilka tål att stå vart? menar då vilka som kan stå nära pumpen/eller ska stå långt bort, nära vatten ytan/eller mer på botten med mindre ljus. Helt i ljus eller delsvis eller rent av under en bro (alltså skuggit).

Den cirkulation jag har nu är en seio m2600 tror ja den heter pumpar 10000L/h i mitt 450L kar. Har tänkt skaffa en till pump eller squid för att få våg rörelser + att få bort lite "döda" ställen. blir ju en del har ja märkt när man bara har en stor pump.

Ljuset består av 2x 150w mh 14000k, 4x54w T-5 (2 artic with tror ja dom heter + 2 blåa).

Tack för all härlig info och all hjälp man får!

Mvh/joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...