Gå till innehåll

MH+T5 ramp


Fisherman`s Friend

Rekommenderade inlägg

Har för tillfället en MH lampa från Geisman. Jag har lite plats kvar till en mindre t5 ramp. Så mina fråga är:

  1. Är det en vettig investering i mitt akvarium.
  2. Vad tillför detta i mitt akvarium.
  3. Kan jag förstärka mitt lite svagare blåljus och ha på denna ramp cirka 10 timmar ihop med mitt blå ljus till MH eller skall t5 vara på samtidigt som MH lampan.
  4. Vad kostar detta inkl ramp och lysrör
  5. Vilka lysrör föredrar ni
  6. Om det är något jag missat får ni gärna komma med andra synpunkter

Mycket frågor blev det tyvärr och hoppas ni åtminstonde kan kommentera några av mina frågor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. jag har Mh 2st och T5 4x54W som är på 10 timmar per dag. Har aldrig varit riktigt glad i T5:an. Gillar ljuset från Mh mer.... Det ger ett bättre ljus i mitt tycke..... Men om du ska blanda, prova att blanda en del vita rör med en del blå. Jag tycker att många akvarister har alldeles för mycket blått ljus i sina burkar... Ser inte naturligt ut, ser mer ut som ett månlandskap. Men smaken som baken.... Delad.. Om du har mycket koraller med grönt pigment, blir de grönare med T5 än med Mh. Medan Xenia växer bättre med Mh än med T5. Dock ingen empirisk studie..

Mvh Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...