Gå till innehåll

Dags för nästa steg


Fisherman`s Friend

Rekommenderade inlägg

Hallå grabbar

Jag har en liten fråga jag har nu kört saltvatten i drygt tio år och räknar mig fortfarande till skaran av glada amtörer. Mitt stora problem med hobbyn är att jag får upp och nergångar vad gäller intresset och just nu är jag i en uppgång. Mitt avkarium fullkomligt lyser av kristallklart vatten och koraller och fiskar stortrivs.

Jag känner att jag skulle vilja gå vidare problemet är dock att platsen till mer utrustning inte egentligen finns. Jag har lite luckor i mitt skåp och i sumpen men att starta upp en kalkreaktor är inte aktuellt inte hellar automatisk påfyllning och andra utrymmeskrävande produkter.

Följande utrustning har jag idag till mitt Juwel trigon kar som är på cirka 350 liter. Sumpen är på cirka 80 liter

(Jag tillsätter inga spårämnen förutom kalkvatten som inte sker på regelbunden basis.)

  • Skummare aquacare
  • Nitratfilter aqucare
  • Fosfatfilter aqucare
  • Geismann MH
  • Lifeguard UV (som inte är igång behöver ny lampa)
  • Invänd cirukulation cirka 5000l/h fördelat åt två olika håll som sitter dolt i bakanten av akvariumet.
  • Osmos

Jag har funderat mycket på Balling metoden, tror den skulle kunna passa mig.

Nu till mina frågor:

  1. Vad tror ni utefter min text att jag skulle kunna investera i som skulle lyfta mitt kar och eventuellt göra att jag minimerar nedgångar när intresset dalar.
  2. Ballingmetoden? Hur många spårämnen kan jag tillsätta och vad kostar den och är den enkel att sköta. Vilket märke är bäst kräver den stort utrymme (mycket frågor i en fråga ursäkta)
  3. Komplettera med två lysrör T5 vad ger det mer än ett litet hål i min plånbok

Jag kommer snart fota mitt kar en kompis till mig har varit på en kurs hur man fotar akvarium på ett bra sätt så i mitt får han något att bita i då jag har en välvd ruta något som inte förenklar tillvaron hos en akvariefotograf.

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå grabbar

Jag har en liten fråga jag har nu kört saltvatten i drygt tio år och räknar mig fortfarande till skaran av glada amtörer. Mitt stora problem med hobbyn är att jag får upp och nergångar vad gäller intresset och just nu är jag i en uppgång. Mitt avkarium fullkomligt lyser av kristallklart vatten och koraller och fiskar stortrivs.

Jag känner att jag skulle vilja gå vidare problemet är dock att platsen till mer utrustning inte egentligen finns. Jag har lite luckor i mitt skåp och i sumpen men att starta upp en kalkreaktor är inte aktuellt inte hellar automatisk påfyllning och andra utrymmeskrävande produkter.

Följande utrustning har jag idag till mitt Juwel trigon kar som är på cirka 350 liter. Sumpen är på cirka 80 liter

(Jag tillsätter inga spårämnen förutom kalkvatten som inte sker på regelbunden basis.)

  • Skummare aquacare
  • Nitratfilter aqucare
  • Fosfatfilter aqucare
  • Geismann MH
  • Lifeguard UV (som inte är igång behöver ny lampa)
  • Invänd cirukulation cirka 5000l/h fördelat åt två olika håll som sitter dolt i bakanten av akvariumet.
  • Osmos

Jag har funderat mycket på Balling metoden, tror den skulle kunna passa mig.

Nu till mina frågor:

  1. Vad tror ni utefter min text att jag skulle kunna investera i som skulle lyfta mitt kar och eventuellt göra att jag minimerar nedgångar när intresset dalar.
  2. Ballingmetoden? Hur många spårämnen kan jag tillsätta och vad kostar den och är den enkel att sköta. Vilket märke är bäst kräver den stort utrymme (mycket frågor i en fråga ursäkta)
  3. Komplettera med två lysrör T5 vad ger det mer än ett litet hål i min plånbok

Jag kommer snart fota mitt kar en kompis till mig har varit på en kurs hur man fotar akvarium på ett bra sätt så i mitt får han något att bita i då jag har en välvd ruta något som inte förenklar tillvaron hos en akvariefotograf.

Tack på förhand.

Hej!

Jag har precis börjat med balling (ca: 3 mån) och kan säga att så här stabila och bra värden har jag aldrig haft.

Allt hänger på hur stor åtgång du har av Ca, mg, kh som du har.

Jag blandar alla spårämnen i dunkarna så det tar inte så stor plats man kan ju blanda i 1 1/2 liter petflaskor om man vill så tar det inte så stor plats.

Jag kan inte säga att det är jobbigt lättare än jag trodde faktiskt.

Det enklaste är om man har en doserpump för då kan du ställa in den så att den doserar hela dagen istället för vi ett tillfälle.

Startkittet jag köpte kostade 4595:- ink en doserpump med tre kanaler, utan pump så kan du dra bort ca: 3500:-.

Då har du alla spårämnen samt alla tillsatser.

Bioted marine har bra priser på sina produkter samt triton har bra priser och grejer det är väl dom två som jag har använt mig av, finns säkert fler.

Här har du en bra länk på fauna marins hemsida för att läsa en manual.

http://www.faunamarin.de/eng/manual_balling-methode.php

Finns även ett program som man kan jobba med som heter Aqua Calculator sök på det på guiden så hittar du det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har precis börjat med balling (ca: 3 mån) och kan säga att så här stabila och bra värden har jag aldrig haft.

Allt hänger på hur stor åtgång du har av Ca, mg, kh som du har.

Jag blandar alla spårämnen i dunkarna så det tar inte så stor plats man kan ju blanda i 1 1/2 liter petflaskor om man vill så tar det inte så stor plats.

Jag kan inte säga att det är jobbigt lättare än jag trodde faktiskt.

Det enklaste är om man har en doserpump för då kan du ställa in den så att den doserar hela dagen istället för vi ett tillfälle.

Startkittet jag köpte kostade 4595:- ink en doserpump med tre kanaler, utan pump så kan du dra bort ca: 3500:-.

Då har du alla spårämnen samt alla tillsatser.

Bioted marine har bra priser på sina produkter samt triton har bra priser och grejer det är väl dom två som jag har använt mig av, finns säkert fler.

Här har du en bra länk på fauna marins hemsida för att läsa en manual.

http://www.faunamarin.de/eng/manual_balling-methode.php

Finns även ett program som man kan jobba med som heter Aqua Calculator sök på det på guiden så hittar du det.

Tack det lutar åt ett sånt här startkit jag handlar alla mina produkter på korallfisken de har hjälpt mig massor och de ställer alltid upp när jag behöver hjälp. (hoppas det inte tolkas som reklam)

Jag har en fråga finns det en möjlighet att utanför sumpen och själva min möbel förvara behållarna för att sedan leda in dem från förvaringen in i sumpen. Sen uppfattade jag inte om du tyckte det var krångligt eller om det var tvärtom. Vad kostar det att driva ett 400 l akvarium i månaden med denna metod

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Hur tillsätter du Ca, Mg och Kh idag? Kostanden för Balling bör ställas i relation till hur du gör idag.

mvh Björn

jag tillsätter ingenting utan blandar sporadiskt kalkvatten pytsar i då och då. Jag antar att balling metoden är enkell och relativt underhållsfri men att den kanske är dyrare. Jag har ett relativt litet kar med ganska få koraller dock är min ambtion att det skall vara fullt med koraller av lättare sort när allt blir som det skall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack det lutar åt ett sånt här startkit jag handlar alla mina produkter på korallfisken de har hjälpt mig massor och de ställer alltid upp när jag behöver hjälp. (hoppas det inte tolkas som reklam)

Jag har en fråga finns det en möjlighet att utanför sumpen och själva min möbel förvara behållarna för att sedan leda in dem från förvaringen in i sumpen. Sen uppfattade jag inte om du tyckte det var krångligt eller om det var tvärtom. Vad kostar det att driva ett 400 l akvarium i månaden med denna metod

Har du en doserpump kan du ha väldigt långa slangar, dom som jag har är sån man använder till typ en syrepump vet ej tjockleken på dom.

Det är inte krångligt, när du börjar så testar du alla värden och sen så försöker du hitta en bra nivå på tiilsättningen och då behöver du inte göra så mycket mer än att testa någon gång för att kolla att värden ligger bra.

Dock behöver man byta vatten lite oftare jag kör på 10% varannan vecka.

Kostnad?

Hur mycket gör du av med i dagsläget på ca, mg, kh produkter har svårt att se att det skulle kosta mer än i dagsläget, allt hänger på om har bra tillväxt ju mer tillväxt desto mer åtgång blir det.

Mät av alla dina värden så kan du prova programmet som jag tipsade om där kan du räkna ut som gå åt i första skedet och på så sett räkna baklänges.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en doserpump kan du ha väldigt långa slangar, dom som jag har är sån man använder till typ en syrepump vet ej tjockleken på dom.

Det är inte krångligt, när du börjar så testar du alla värden och sen så försöker du hitta en bra nivå på tiilsättningen och då behöver du inte göra så mycket mer än att testa någon gång för att kolla att värden ligger bra.

Dock behöver man byta vatten lite oftare jag kör på 10% varannan vecka.

Kostnad?

Hur mycket gör du av med i dagsläget på ca, mg, kh produkter har svårt att se att det skulle kosta mer än i dagsläget, allt hänger på om har bra tillväxt ju mer tillväxt desto mer åtgång blir det.

Mät av alla dina värden så kan du prova programmet som jag tipsade om där kan du räkna ut som gå åt i första skedet och på så sett räkna baklänges.

Ja det är frågan hur jag skall göra? har beställt lite spårämen nu som jag skall köra med ett tag för att se om mitt akvarium mår bättre. Men en fråga om jag inte har tänkt att köra med så avancerade koraller finns det ändå fördelar med ballingmetoden. jag har inte fattat riktigt hur jag skall koppla allt skall doserpumpen sitta inne i min sump eller kan man ha allt utanför och sen bara leda in 3 olika slangar i sumpen ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läser på fauna Marins hemsida och de verkar ju ha en uppsjö av spårämnen problemet är väl att du bara kan ha tre aktiva hinkar med ämnen i. Alltså kan jag bara välja att köra med 3 produkter åt gången eller är det 2 som är som en slags bas och de andra tillsätter du och får på det viset mer ämnen i en hink. (ursäkta om frågorna är dumma)

men jag vill inte investera i nästan 5000 kr och ändå få stå och pytsa med andra burkar plus ballingmetoden. Jag vill kunna blanda till dessa hinkar och sen låta det stå i en månad för att sedan blanda nytt och sen köra. Vattenbyten brukar jag göra en gång i månaden vad talar emot att jag inte kan ha det intervallet med ballingmetoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling orginal då med de saltfria saltet;) då skall de fungera med längre VB intervaller enligt vad jag förståt. Någon mer erfaren på orginalmetoden kan säkert ge svar på VB frekvensen.

Med ballingkittet kommer 3 flaskor med spårämnen som du blandar i dunkarna, väldigt drygt och inget extra kladdande vid sidan om. Dom övriga tillsatserna är inget man absolut måste ha om man kör balling. Vill man så går de att automatisera dosering av extra tillsatser med en expansionsdel på Grotechen men för enkla koraller så är de kanske överkurs.¨

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling orginal då med de saltfria saltet;) då skall de fungera med längre VB intervaller enligt vad jag förståt. Någon mer erfaren på orginalmetoden kan säkert ge svar på VB frekvensen.

Med ballingkittet kommer 3 flaskor med spårämnen som du blandar i dunkarna, väldigt drygt och inget extra kladdande vid sidan om. Dom övriga tillsatserna är inget man absolut måste ha om man kör balling. Vill man så går de att automatisera dosering av extra tillsatser med en expansionsdel på Grotechen men för enkla koraller så är de kanske överkurs.¨

//NiXoN

Men missar jag inte jod och magnesium och strontium osv om jag kör med de tre orginalhinkarna. Om jag nu bestämmer mig för att köra med Balling vore det inte ide att prova lite mer avancerade koraller då jag har allt annat som behövs. Ersätter Balling en kalkreaktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men missar jag inte jod och magnesium och strontium osv om jag kör med de tre orginalhinkarna. Om jag nu bestämmer mig för att köra med Balling vore det inte ide att prova lite mer avancerade koraller då jag har allt annat som behövs. Ersätter Balling en kalkreaktor

komplett startkit för Balling Light-metoden

Beskrivning:

Starter-kit för Balling light metoden som innehåller:

Grotech IIIING programmerbar 3 kanalig doserpump

Följande Faunamarin ballingprodukter:

kalciumklorid-dihydrat 2kg

sodium-bicarbonat 1kg

magnesiumklorid-hexahydrat 2kg

magnesiumsulfat-heptahydrat 1kg

samt spårämnen mixat enligt Balling, UltraTrace B Strontium/barium complex 500ml

UltraTrace B Heavy metal complex 500ml

UltraTrace B Iodine/fluoride complex 500ml

Om du köper detta kit tex så har du alla spårämnen ink jod och övriga ämnen.

Der du blandar till i dunkarna är:

Magnesium

Kalcium

sodium hydrogen carbonate (alkanitet alltså KH)

I dessa så blandar du ner spårämnena.

Ja balling ersätter kalkreaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack det lutar starkt åt ett ballingsystem för min del. Kan någon ge mig tips på själva inkörningsperioden. Jag behöver antagligen testa mina vattenvärden ofta. Finns det några test som är essentiella för mig då

KH

Calcium

Magnesium

Jod

Något mer

Nitrat No3

fosfat Po4

Alkanitet

Ph värde

Det är väl dom viktigaste.

Jag måste säga att jag fick en nytändning när jag bytte till balling, jag har mycket mer stabila värden vilket innebär mer tillväxt som det är det man jag vill ha i ett kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...