jupiter Postat 16 oktober 2008 Postat 16 oktober 2008 hejsan.Vet inte riktigt hur jag skall formulera mig utan att verka helt dum här nu!!!!!!!!sitter och räknar på ljuset i mitt nya akvarie som är på runt 530 liter.men hur är det med sumpen skall jag räkna med den volymen med?Har faktiskt inte tänkt på det tidigare då jag alltid haft mer watt per liter än vad som behövts.skall ju gå över till T5 och Led nu och tror det kan bli lite för lite nu om jag skall räkna in sumpens volym.Mvh Peter Citera
NiXoN Postat 16 oktober 2008 Postat 16 oktober 2008 Du skall kalkylera med akvariets volym såvida du inte skall ha nåt i sumpen som vill ha ljus;)Sen bör du ta till hänsyn om din burk är specielt djup eller om korallerna skall ligga långt nere, då kan du få öka ljusmängden en del.//NiXoN Citera
jupiter Postat 16 oktober 2008 Författare Postat 16 oktober 2008 hejs.då var det som jag trodde då och tur var väll det hade fått tänkt om med belysningen annars.mvh Peter. Citera
tropfrog Postat 18 oktober 2008 Postat 18 oktober 2008 Det är korallerna som behöver ljus, inte vattnet. Jag har sett ett 1000 liters med välväxande koraller under endast 150 w MH.MVHMagnus Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.