Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

hejsan alla glada entusiaster, jag är en helt ny i denna branch, har ett juwel 350L hörnakvarium jag skulle vilja göra till saltvatten akvarium har läst runt lite här o där, den ena säger att man ska ha den pumpen o den andra säger att man inte ska ha den så börjar bli snurrig:) jag undrar om den finns nån glad o trevlig entusiast som kan ge sig lite tid på mig o skriva vilka pumpar o kapacitet jag behöver köpa, enda jag har nu är en eheim professional 2 (ytterfilter) pump o en doppvärmare som ska klara akvarium till 500L, har gjort mig förstådd att det e en väldigt kostsam värld jag ger mig in i men vill lära mig om detta o är facinerad av saltvatten, så hoppas jag kan få lite tips o råd//mvh stefan

Postat

Angående pumpar så finns det många olika åsikter.

Det är sällsynt att man använder ytterfilter i saltvattensakvarium nu för tiden. Eftersom du nu ändå redan har ett sådant så kan du använda det för kol och fosfatremover.

I saltvattenskar har man normalt ganska kraftig cirkulation. Jag föreslår att du skaffar dig 2 (kanske 3) invändiga pumpar som tillsammans pumpar 10 000 liter i timman, gärna mer det gör inget. Bry dig inte om märket på pumpen försök i stället finna pumpar med bra kapacitet till vettigt pris.

Postat

Vad alla andra kommer att ge dig för råd, så tycker jag att du ska köpa dig en bok om denna underbara hobby,den kan spara dig många slantar och misstag.Patrik

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...