Gå till innehåll

behöver hjälp med o starta upp


synden

Rekommenderade inlägg

hejsan alla glada entusiaster, jag är en helt ny i denna branch, har ett juwel 350L hörnakvarium jag skulle vilja göra till saltvatten akvarium har läst runt lite här o där, den ena säger att man ska ha den pumpen o den andra säger att man inte ska ha den så börjar bli snurrig:) jag undrar om den finns nån glad o trevlig entusiast som kan ge sig lite tid på mig o skriva vilka pumpar o kapacitet jag behöver köpa, enda jag har nu är en eheim professional 2 (ytterfilter) pump o en doppvärmare som ska klara akvarium till 500L, har gjort mig förstådd att det e en väldigt kostsam värld jag ger mig in i men vill lära mig om detta o är facinerad av saltvatten, så hoppas jag kan få lite tips o råd//mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående pumpar så finns det många olika åsikter.

Det är sällsynt att man använder ytterfilter i saltvattensakvarium nu för tiden. Eftersom du nu ändå redan har ett sådant så kan du använda det för kol och fosfatremover.

I saltvattenskar har man normalt ganska kraftig cirkulation. Jag föreslår att du skaffar dig 2 (kanske 3) invändiga pumpar som tillsammans pumpar 10 000 liter i timman, gärna mer det gör inget. Bry dig inte om märket på pumpen försök i stället finna pumpar med bra kapacitet till vettigt pris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...