Gå till innehåll

Premiere för saltvatten??


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har ett 110 liters kar hemma som står tomt och nu funderar jag på att smygstarta lite med saltvatten.

En av frågorna är skummare. Behövs den? Hur fungerar den. Är det bara ett rör med en syresten i som luftar vattnet? Altså vattnen rinner från ytan ner genom röret som innehåller en syrestem med bra kräm i?

Klarar man sej med två 36W lysrör eller måste man ha metallhalogen.

Vilken temperatur skall vattnet ha?

Måste man ha ett kar extra för rening av vattnet eller räcker det med bra cirkulation?

Skall man ha något filtervadd alls?

Måste man köpa salt i pulverform eller kan man hämta saltvatten ur havet? Vore inte det bättre eller finns det risk att få med saker man inte vill ha?

Några frågor jag hoppas få svar på..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Skummare behövs! Hur den funkar lämnar jag till de tekniska experterna här på forumet, själv är jag nöjd med att min funkar, inte hur eller varförsmiley2.gif

Lysrör vs. MH, beror helt och hållet på vad du vill ha i karet!

Vattentemperaturen beror egentligen på varifrån dina djur kommer, själv ligger jag på omkring 26-28 grader dagtid.

Sump är inte nödvändigt men praktiskt, om inte annat är det estetiskt tilltalande att kunna stoppa undan en massa tekniska pryttlar så att de inte syns!

Personligen hade jag skippat filtervadden iom att den enligt min mening lätt blir nitratskapande istället för att hålla rent karet.

Saltvatten går att hämta ur havet men du måste antingen spetsa vattnet med självblandat saltvatten eller så får du låta tillräckliga mängder avdunsta så att du får rätt salthalt. Det bör inte vara några problem att du får in exempelvis djur som du inte vill ha i karet, om inte annat så dör dessa troligen ganska snart i och med den högre temperaturen i ett korallrevskar. Vattnet på västkusten är ganska okej, åtminstone från Marstrand och norrut men jag vet inte hur det ser ut i Varberg. Finns det gott om blåstång, räkor, krabbor, småfisk osv. kan du med största säkerhet använda vatten från sådana lokaliteter med kraftig tångväxt utan några större farhågor. Själv har jag omkring 50% naturligt havsvatten och 50% självblandat.

Hoppas du fått några användbara svar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som testat att sätta flera 24V Halogenlampor som belysning, lite lättare att hantera än en stor Na armatur ovanför. Det blir ju ganska vitt ljus av dom oxå men det räcker kansken inte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...