Gå till innehåll

Cured eller kurerad Levandesten?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Tjena!

jag bara undrar vad ordet cured lr kurerad Ls är? och jag ska ta hem min levandesten o nån dag, den har ganska mkt grönaalger.

Han sa åt mig att lägga dom i badkaret och skrubba dem lite. Är det bra?

MVh Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skrubba de i saltvatten inte i sötvatten, cured betyder att de har legat en tid i saltvatten med cirkulationspump, man "renar" dem från Oceanvatten och tar bort den lite sunkiga lukt som kan förekomma. Det finns säkert fler anledningar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK men hur ska jag göra det?

Fylla badkaret med saltvatten?

En fråga till måste LS ha vatten runt sig när jag transporterar den eller räclker det ed frigolit lådor?

Mvh Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

Ja det räcker med att du tar dom i en frigolitlåda och lite fuktat tidningspapper.

När LS kommer från leverantören så har jag sett att dom ligger i en frigolitlåda med en jätte påse där i sedan så är det tidningspapper upptill.

Lättast är att ta saltvatten och borsta rent stenen om det nu är så mycket grönalger på.

Doppa, bortsa, doppa, borsta, å sedan ner i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det räcker med frigolitlådor en kortare sträcka/tid, är det längre så bör du rulla in den i blöta (saltvatten) handdukar, trasor eller papper (ej smutsiga trasor så klart och papper utan tryck).

När det gäller tvätta i badkaret så kan du skrubba och sen skölja bara med saltvatten. (repa inte emaljen i badkaret, flickvänner brukar inte gilla det)

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

När den plockar levande sten t.ex i asien så spolar de av stenen med högtryckssprutor oftast direkt på stranden så att skrubba med en borste och snabbskölja av med sötvatten funkar bra. Man ska inte lägga stenen i en hink med sötvatten utan bara skölja av med duschslangen. Detta har jag gjort många gånger i mitt liv och t.o.m stenar med acroporafraggar mm och det har alltid gått bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...