Gå till innehåll

Ofrivillig invånare...


dominique

Rekommenderade inlägg

Hej,

För ett tag sedan så läste jag Petrols efterlysning av en ormsjöstjärna. Tyvärr är jag inte en av dem som köpt någon levande sten av honom.

Igår upptäckte jag dock till min förfäran att en brun/röd ormsjöstjärna funnit sitt hem under min levande sten. Jag måste ha fått den med i levande sten som jag köpt i Malmö.

Finns det något sätt att fiska ut honom på?

Jag är inte ett dugg intresserad av att ha den kvar.

Finns det någon som vill ha honom?

Vi finns båda i Dalby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför vill ni inte ha den kvar?

Små ormstjärnor är väldigt trevliga nyttodjur som äter överbliven fiskmat och annat skräp. Jag gillar dom som fasen och massor med små brun/röda och svart/vita och även en stor jag köpt. Skojiga att titta på när de transporterar mat från armarna in till munnen och sådär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det säkert att de inte äter småfiskar så kan jag tänka mig att låta den vara. Jag har inte sett röken av den sedan i förrigår när jag lyste på den med ficklampa för att utröna vad det var. Ditt råd är alltså att behålla den och det sa min lokale fiskhandlare också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är en sån jag tror att det är så kan jag inte föreställa mig att de skulle äta fiskar. Jag har ett stort antal brun/röda där de största har en kropp som är upp till 5mm i diameter och armarna är pyttesmala och lite "håriga"/"fransiga" och kanske upp till max 3-4cm långa. Jag har aldrig sett dom göra något annat än att ligga i en skreva och sticka ut sina små armar och svepa lite efter mat och ibland rulla in nån fiskflinga eller liknande de fått tag på i sitt bo. Om det är såna så skulle jag tro att de är alldeles för små för att ställa till nåt obehag överhuvudtaget. De gör nog bara nytta med att hålla rent på och inuti stenarna.

De som käkar fisk brukar främst vara riktigt stora/och eller utsvultna. Min stora är nog rätt lugn för första natten jag hade köpt min blennid låg han och sov inkilad mellan ormstjärnans tentakler och bättre möjlighet att få fatt i en fisk än att knipa åt en som självmant lagt sig i famnen kan han ju knappast få?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...