Gå till innehåll

Hur ofta bör jag mata "nano-mat"?


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Nu är jag ju på jobbet så jag kommer inte ihåg vad det heter men det är ett pulver man löser upp och jag har även tänkt köpa flytande droppar av pytte-mat till koraller och filtrerare. Vet inte vad termen för sån mat är - finns det en term?

Nu undrar jag bara lite smått - jag har ju inga koraller som måste ha mat utan jag har köpt det och börjat mata ca 1-2 ggr per vecka pga:

1. En gorgonia med extremt små polyper vars tillväxt jag vill gynna - ett RSM har kanske inte bästa möjliga ljus även om den såg ut att må fint innan jag började mata. Efter jag började mata har den t o m växt lite men det kan ju lika gärna vara att den fullständigt acklimatiserat sig eller att jag först nu märkt det.

2. Diverse andra koraller med små polyper som inte heller kräver mat men som säkert uppskattar det och mår bättre(?).

3. Svampar - både liftande och en blå svamp. Ser ingen direkt tillväxt på den blå svampen men tror den mår bra eftersom den åtminstone fäst sig i stenen (fick ett par småpinnar att prova som trillat av en större) och den har sett fräsch ut i flera veckor nu.

4. En porslinskrabba (Neopetrolisthes oshimai). Ingen aning om hur man kan veta om han får tillräckligt med mat eller inte, men det gäller ju nästan alla filtrerare. Jag gissar dock på att han inte slickar av filterhåren förrän det fastnat nåt i dom och i så fall borde det vara lugnt för han slickar av håren mest hela tiden.

5. Rörmaskar och andra liftande filtrerare vars tillväxt jag också vill gynna.

Så med detta i åtanke - räcker 1-2 ggr i veckan? Eller ska det matas oftare tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...