Gå till innehåll

Korallsand på botten......


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Korallsand på botten.. Hur mycket ska man ha? Jag har knappt något.. I andra akvarier som jag har haft har jag både haft mycket och i andra inget alls.

När man ser på bilder, så har en del en 10 cm tjokt lager.. och en del inget alls..?

En del säger att det finns mycket olika bakterier och sånnt, som man inte vill "veva upp"..

Och en fråga till.. om man har mycket grus.. hur håller man den vit? En del har helt kritvit sand..

Förstår det inte..

/Tomas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sand eller inte. Det är en smaksak om man vill ha det eller inte. jag tycker att man skall ha det , för det ser mer naturligt ut då. Om du skall ha sand så bör du inte ha mer än någon cm eller två, för det kommer att samlas en hel del ditrus i den och det blir lättare att suga ur det då vid vattenbyten. Detta bör du göra vid alla vattenbyten för att slippa för höga fosfathalter i ditt akvarium. Vitt sand. Ja du tror inte att det är så att sanden är nyligen ilagd före fotografering.Man elleminerar även att sanden mörknar av alger och kalkalger om man gör som jag sa tidigare vid vattenbyten.Vad det beträffar bakterierna så blir de kvar även när du suger sanden ren från smuts. Jag tillämpar detta och har inte sett några problem med detta förfarande.

Hoppas att det skall gå bra för dig smiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också bara några cm med grus tycker det funkar bra finns lite liv i den men det funkar att suga den ren som Göran skrev.

Sen är det ju en smaksak tycker nog det är snyggast med grus en del vill ha kalk alger på botten rutan men det tar evigheter innan den är täckt med det.

Vit sand tror jag är omöjligt att hålla den blir altid lite grå och lite kalk alger i om man inte vänder på den varje dag men även där är det en smak sak vill man ha krit vitt sand eller naturligt färgad med kalk alger och lite gråaktig tycker nog att det senare alternativet är snyggast endå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...