Gå till innehåll

Bygga sump till mitt nanokar?


mediabrus

Rekommenderade inlägg

Jag har fått för mig att en sump skulle kunna vara bra att ha till mitt saltvattensakvarium. Jag har plats i möbeln till en sump med måtten 40x20x25 centimeter (lxbxh). Jag är totalt nybörjare vad det gäller sumpar och tar med glädje emot alla idéer och all er samlade kunskap om hur jag ska bygga den.

Jag har iallafall tänkt ha ett fack med macroalger, så slipper jag ha dem i karet. Jag vill även ha några mindre fack för olika filtermaterial så det blir enkelt att byta. Som det är nu kör jag aktivt kol i ett innerfilter inne i karet och det tycker jag är lite väl bökigt.

Jag vill komma så billigt undan som möjligt utan att tulla för mycket på kvalitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan.

frågan är vilken teknik du skall ha i där det är oftast det som styr utformingen på sumpen.

skall du bara ha det som ett refugium så behöver du just inget mer än formen som du angav.

skall du ha i skummare, uvc m.m så kan det bli knivigt att få plats med allt i så litet utrymme men det är förstås beroende på vilka saker du har

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer inte köra någon teknik i sumpen mer än doppvärmare och returpump. Jag kör en påhängsskummare som kommer sitta kvar på karet. Är väl egentligen främst intresserad av att köra alger och lite mer LS samt ha möjlighet att stoppa i annat filtermaterial så som aktivt kol och fasfat-remover. UVC skulle jag ju kunna koppla efter returpumpen.

Jag har en idé att bygga en smal "korridor" längs gavlar och baksidan, kanske fem centimeter bred. Där kan jag bygga fack för olika filtermaterial. I det lite större facket skulle jag kunna stoppa LS och macroalger. Jag vet inte exakt hur jag ska lösa allt, s kom gärna med idéer att bolla med.

Jag vill gärna bli av med algerna från "huvudkaret" och köra dem i sumpen istället. De är ett jävla ogräs! Speciellt då karet inte är så stort (bottenyta ungefär 40x35 med brutna hörn framtill. Höjden är 70 cm, så det är ett roligt akvarium tycker jag).

Kanske jag rentav skulle kunna klämma ner något djur i sumpen, en liten mantis, krabba eller något annat litet som jag inte kan ha i "huvudkaret".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...