Gå till innehåll

Välja clown ?!? + annan hjälp


Jonasaik

Rekommenderade inlägg

Hej har ett kar som gått en månad nu med endast ett par räkor och det

mesta verkar vara frid o fröjd, så jag tänkte börja planera fiskarna så

smått, Akvariet är på 250 Liter, och jag vill att det ska vara LITEN

belastning i det, jag har tänkt mig följande:

ett gäng sniglar/eremiter

2 Lysmata Amboinensis

1-2 Lysmata debelius

1 Forcipiger flavissimus

1 Paracanthurus hepatus

möjligen en putsarfisk

samt då oxo ett par clowner, men jag vet inte om jag ska välja ocellaris eller percula.. hmm

Vad säger ni om mina val?

Några tveksamheter?

Är akvariet lågt belastat om jag bara ser till att mata sparsamt?

Andra kommentarer?

samt självklart, vilken clown bör jag välja, och VARFÖR!

PS någonstans när jag en dröm om en mandarin oxo, även om det ligger lååååååååååångt fram i tiden =) DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE id=HB_Mail_Container height="100%" cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0 UNABLE="on">

<T>

<TR height="100%" UNABLE="on" width="100%">

<TD id=HB_Focus_Element vAlign=top width="100%" background="" height=250 UNABLE="off">

Va<d har du för vatenvärden ??

</TD></TR>

<TR UNABLE="on" hb_tag="1">

<TD style="FONT-SIZE: 1pt" height=1 UNABLE="on">

<DIV id=hotbar_promo></DIV></TD></TR></T></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite kommentarer....

Själv kör jag med antingen sniglar ELLER eremiter. Annars är risken att eremiterna dödar sniglarna för att komma över deras skal.

Putsarfisken skulle jag hoppat över. Den skulle bara ha två stora fiskar att putsa på och skulle då stressa dem genom att vara på dem hela tiden. För att en putsarfisk ska funka bra tycker jag man bör ha minst 6 stora fiskar.

Hepatus är otroligt snygga och trevliga fiskar.... men.... de tillhör de kirurgerna som är känsligast för vita-prick sjuka. De tillhör också de kirurger som äter minst alger, men mest annan mat. Alltså smutsar de ner en hel del. Ett alternativ kan vara någon Zebrosoma-kirurg... om du vill ta ett säkrare val.

Occelaris eller Percula spelar ingen större roll. De är näst intill identiska ändå. Se dock till att köpa odlad fisk. De är mycket tåligare och mindre aggresivaän vildfångade. Köp två små som sen kommer utvecklas till ett par. Hoppa över anemonen ett tag. Clownerna kommer må bra ändå. Är de odlade så har de troligen aldrig sett en anemon tidigare. Ett alternativ kan vara en Sarcophyton mjukkorall som är mycket tåligare och billigare.

Annars ser det braoch vettigt ut. Speciellt om du byter ut Hepatusen mot en mer algätande Zebrosoma. Annars ska du kanske komplettera med en Salarias Fasciatus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Dykaren, precis ett sånt svar jag var ute efter =)

Jag tykcer Zebrasoma varianterna e lite tråkiga.. hmm men vira prick e ju itne roligt, och eftersom jag itne tänker ha UV så kanske de e att utmana ödet lite.. finns det något annat med fina färger som kan passa och som är tåligare? av zebravariatnerna är det isåfall den gula kanske? fast flavissimus e ju oxo gul, och den vill jag inte byta ut! ;)

så ska jag ha sniglar eller Eremiter? vilka är effektivast mot nedsmutsningen? krabborna ser väl lite roligare ut kanske?

Vad ska jag ha Salariasen till? är det inte bättre o avvakta och drömma vidare om mandarinen? =)

>>Jimmy

har inga uppgifter på det, är lite allergisk mot allt man "ska" köpa i den här hobbyn och tänkte introducera en ny fisk då och då och hoppas att allt går bra, när och om det inte gör det får jag kliva iväg o köpa testerna.. :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zebrosoma Desjardinii är en personlig favorit, den kan kanske vara något? Och när det gäller färg så är ju Xanthurum svårslagen.

Ett annat alternativ kan vara någon dvärgkejsare istället för kirurg?

Jag har själv skippat alla eremiter och kör bara med sniglar. Jag litar helt enkelt inte på krabbor.

Salariasen och mandarinen konkurrerar inte alls om samma föda. Att jag nämnde Salariasen var för att du inte har någon utpräglad algätande fisk... och då kunde Salariasen fylla den luckan.

Mandarinen kräver ett stabilt akvarium med mycket smådjur att äta av... den rör inte algerna.

Att skaffa ett par tester är ingen dum idé. En erfaren akvarist kan ofta se på akvariet om allt är rätt... men att kunna testa lite då och då gör det lättare för nybörjare att åtgärda problem innan de blir för allvarliga.

Salthalt, temperatur, PH och nitrit kommer du långt med. Att köpa ALLA tester är helt onödigt för en nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Desjardinii är jättefin som ung, men ajg tycker den ser lite

slätstruken ut som äldre, ungefär vid vilken storlek/ålder ändrar de

färg?

Xanthurum skulle faktiskt kunna fungera, du menar att om jag väljer en

av dessa istället så tar de bättre hand om algerna och jag har fyllt

behovet av salariasen?

Dvärgkejsare e inget vidare på algerna va? har kikat på de som gås

igenom på den här siten och de såg itne riktigt lika sofistikerade ut

som kirurgerna tycker jag?

OK, man kanske skulle köpa några tester då, jag har ju temp och

salthalt såklart.. så PH och nitrit till då? ingen

som vet vad nitrit heter på engelska i akvariespråk, finns ruskigt

billiga tester på Ebay ;)

Keep it coming, är jätteglad för all info jag får!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm testerna är beställda =)

Skulle dock gärna höra fler personers åsikter om fisksammansättningen och valen =)

Sen har jag en följdfråga oxo, jag har nu en inbyggd ramp med två 30W lysrör, skulle helst vilja klara mig bara på de två, fast med saltrör och itne vanliga söt som sitter i nu, vilka två rör bör jag köpa för att få ut bäst och vackrst ljus av den begränsningen med rör? Har även funderingar på att utöka rampen med nåt litet ex-vis 15W på snedden, vad bör jag välja då?

Svårt det här =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...