Gå till innehåll

Grön ton på Acron (som inte skall vara gröna)...


NiXoN

Rekommenderade inlägg

- Art/id på korallen/korallerna i fråga. Acropora, 3 påverkade.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>

- Hur länge har akvariet varit igång. 2008-03

<o:p></o:p>

- Vattenvolym brutto samt netto. 180liter netto, Fraggburk.<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

- Mängd levande sten. kring 20kg<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

- Belysningstyp/tid. T5 8x39w fullt flås 6timmar, 50% 1½timma före och efter.

<o:p></o:p>

- Temperatur morgon och kväll. 24-25

- Salthalt.1.025

<o:p></o:p>

- Kalcium Ca.410<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

- Magnesium Mg.1390<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

- Karbonathårdhet dKh. 7-8<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

- Fosfat och Nitrat. fosfat 0,024 morgonmätning med Deltec/rowa, nitraten bör vara rätt låg.

<o:p></o:p>

- Ph . 8,1<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

- Använder du osmos och har den ett silikatfilter. Ja+ja<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

- Hur tillsätter du spårämnen, ca.mg.dkh. Balling + Med spårämnestillsatserna från Faunamarine samt natriumkloridfritt salt.

<o:p></o:p>

- Övriga tillsatser. Organotrace 1ml morgonen, Aminosyra 1ml kväll.

<o:p></o:p>

- Skummare. Boyu-310-W<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

- Filtrering/rengöring. fr-509 fosfatfilter med Biophos2 samt Kol.<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

- Pumpar/flöde.1st Tunze 6055 på intervallstyrning, 1st 6025, samt 1st koralia1.

<o:p></o:p>

- Vattenbyte. 10-15% veckan med D&D

<o:p></o:p>

- Placering av korallen samt andra koraller i närheten. Hyfsat nära andra acron finns några LPS i samma burk. Acron är ca 5-10cm från ytan direkt under belysningen.

<o:p></o:p>

- Allmän beskrivning av problemen samt tidslinje. Tidslinjen är väl sen jag skaffade acron så har vissa fått en grön ton fast dom inte skall vara gröna egentligen.

<o:p></o:p>

- Övrigt. Mina misstankar har riktats mot Ballingtillsatserna närmare sagt, heavymettalcomplex (heter nåt liknande) då jag fått för mig att det kan finnas för mycket järn i tillsatsen jämtemot åtgång.

Doserade 10ml per 2 liter kalsiumlösning tidigare men har halverat dosen pga den gröna tonen.

Organotrace innehåller även den lite järn och andra spårämnen, den har jag dock testat under dom senaste veckorna endast.

Bilden är på en korall som är på väg att repa sig efter andra besvär i gamla burken dess gröna ton är dock rätt representativ...

Topparna skall vara bruna medans basen skall vara vit/kräm färgad.

Funderat på de hela ett tag och nu tänkte jag att ni kunde klura på de med samtidigt som jag testar formuläret. Hoppas nån har liknande erfarenheter och kan komma med en lösning;)

Annars känn er fria att spekulera...

//NiXoN

post-2702-1446891636386_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Erm, är det inte bara så att de är olika under olika förhållanden? Dvs de tillsatser du anger.

Förändringen hos en av mina koraller.

Burk utan skummare - Mörklila med ljusbruna polyper

Burk med syresten skummare - Ungefär samma även om färgerna blev lite bättre, den ljusnade lite.

Nuvarande burk - Först till gröna polyper och lila stam. Nu vit stam med lila toppar svagt gröna polyper.

Detta skedde inom ett år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja känner mig rätt tveksam till den teorin, färgen ser ut att sitta rätt ytligt och den har inte minskat eller ökat efter variationer i näringsvärden enligt min uppfattning.

Jag har sett ett par av korallerna ordentligt utfärgade och dom hade inte en ton av grönt i sig...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har upplevt något liknande när KH blivit för lågt. Jag kollade mitt KH test mot FM referenslösning och då visade det sig att gentemot referenslösningen hade jag bara 4,5 i KH inte 7 som jag trodde. Jag höjde KH och den gröna tonen försvann :) Men om du redan har koll på dina tester blir det ju lite knepigare... Kanske järnet men då borde första tecknet vara massa alger eller???

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall försöka kolla med nån annan akvarist, jag använder Elos och salifert kh test just för att ha lite extra säkerhet så kör jag dubbelt upp.

Jag får mata på en hel del för att hålla kh´t kring 7-8 med balling, lite fundersam hur det hela går ihop.

Om mina värden nu stämmer så kanske jag skall höjja och prova hålla kh mellan 8-9.

Har haft lite gröna alger på nån fraggsten men tolkat de som att de handlat om fällning från stenen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elos lär ju vara ett bra KH test. Salifert har visat väldigt fel för mig.

Jag får köra 300ml/dygn (=25,2g NaCO3 och =21,5g CaCl2) för att hålla det ok i mina 375 liter.

Men det är ju olika med hänsyn till tillväxt och antal koraller.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt salifert och elos kommer överense rätt väl, men jag styr med Elos testet då det känns lite säkrare.

Jag har inte räknat ut konsumtionen i gramm, får väl ta en titt på hur det skulle se ut.

Nu kör jag ca 60ml från kh dunken som är blandad enligt FM´s recept, det räcker dock inte riktigt till.

Vad anväder du för kh test?

Samt kommer du ihåg hur länge det tog för den gröna tonen att ge sig?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja järn har varit den huvudmisstänkta, men jag tänkte prova med att höjja kh med då de känns lite nära botten som det är.

Jag vore väldigt tacksam om du kunde referera till ett bra järntest för saltvatten, har letat själv men inte hittat nåt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salifert har haft ett Fe test, men vet inte om det har utgått. Sen skall det finnas ett märke vid namn Hagen som har ett test. Dupla har ett likaså.

och som du även säger JBL har ett. Pålitligheten borde inte vara ngt problem där, JBL är ju ett stort märke oxå. Dock kanske mer känt i sötvattensbranschen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då har jag en till teori att testa, men jag bör lägga till lite info om vad jag använder för rör.

Bakifrån frammåt, 39WT5

As special 15k

As Duo 17,5k

philips aquarelle 10k

As Blue

As blue

As special

As Duo

As Duo

Korallerna är på en eggcrateplatå rätt nära ytan typ 5cm från och har varierande placering i förhållande till blårören...

Kan hända att rampen saknar tryck, det är trots allt en budget ramp men tanken var att med den mängden rör och så nära ytan så skulle de lösa sig.

Utfärgning, nja jag är lite tveksam om man såg korallerna IRL såskulle man nog förstå de hela bättre. Jag skall försöka få fram lite bättre bilden på några andra koraller, kanske de kan hjälpa.

Tack för hjälpen hittils de uppskattas verkligen!

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag flyttade acron på bilden under 15 och 10k rören efter Magnus inlägg, inga förändringar än men de får väl ta sin tid.

Tänkte lägga upp ett par till bilder om hur det ser ut på en annan som är drabbad samt ett exempel på en acro som inte har alls reagerat likadant.

//NiXoN

post-2702-14468916401924_thumb.jpg

post-2702-14468916402061_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...