malm Postat 2 december 2008 Postat 2 december 2008 undrar vad ni mer erfarna kan rekomendera. sugen pÄ mer och mer koraller, coh vill att dom ska fÄ den nÀring dom behöver. undrar vad ni kan rekomendera av dessa 2 ovannÀmnda. sÄg att bÄda 2 hjÀlper till at bryta ner nirtit nitrat och phosfat. nitrit och phosfat har jag inte sÄ högt, men mitt nitrat ligger pÄ 25 pga att jag anvÀnder kranvatten. tÀnkte dÄ e det ju perfekt att bÄde fÄ hjÀlp med nerbrytning och korallnÀring.sÄg dock att saliferts all in one var kh höjande. jag har redan 2 kalkstenar som hÄlelr kh högt. mÀtte kh idag och det ligger pÄ 9,3 och det avar 1 mÄnade sen jag gjorde vattenbyte. kan det göra at jag fÄr alldelse för högt kh vÀrde?Àr Ultra bak ocksÄ kh höjande, för det verkar ju avra exakt samma sak.för och nackdelar med detta.. vad kan hÀnda om jag över doserar. hur doserar ni?slÀngde in en lÀnk till ultra bak och koperade in faktan. slÀngde Àven in en lÀnk till saliferts all in one..hoppas pÄ nÄgra bra svar:D tackar:Dhttp://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=194NÀringslösning för bakterier, pÄskyndar nedbrytning av fosfat nitrit och nitrat Beskrivning:UltraBak Àr en nÀringslösning för de bakterier som finns i marinakvariet.TillsÀttande av UltraBak gör att bakteriestammen vÀxer snabbt och pÄskyndar nedbrytningen av nitrit, nitrat och fosfat till biomassa.Biomassan/bakterierna skummas dÀrefter bort eller blir mat till koraller och filtrerare, pÄ sÄ sÀtt erhÄlls ytterligre tillskott av naturlig nÀring.De flesta koraller kan direkt ta upp Ultra Bak som enegikÀlla.TillvÀxten av bakteriepopulationen pÄskyndas och gör levande sten/sand och Zeolithfilterin Ànnu effektivare i nedbrytningen av nitrogena Àmnen. UltraBak reducerar nitrit, nitratoch fosfat; kombinerat med Ultralith och Ultramin S ger det en sÀker och enkel metod för att ge korallerna lÄga nÀringsvÀrden och fframtrÀdande naturliga fÀrger. Dosering 2-5 ml dagligen/1000L.InnehÄller kolkÀllaVid höga fosfatvÀrden rekommenderas först anvÀndning av UltraPhos fosfatremover.http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=108 Citera
NiXoN Postat 2 december 2008 Postat 2 december 2008 Du har tagit upp 2 helt olika preparat med olika syften, salifert all in one Àr spÄrelement för att kompensera för sÄnt som förbrukas. Ultra bak Àr till för att ta ner nÀringsvÀrden i karet genom att förbÀttra förutsÀttningarna för bakterier. Det Àr nog inget i ultrabak som kommer att höjja kh, dÀremot sÄ kan den driva khŽt ner genom ökad nedbrytning. BÄda Àr "bra" för koraller, du skall ha lÄgan nÀrigsvÀrden för koraller(specielt stenkoraller). Med för mycket nÀring sÄ kan du döda vissa koraller eller fÄ dom att endast bli bruna o trÄkiga.Koraller behöver spÄrÀmnen, dock i vissa proportioner och det Àr lÀttare att hÄlla balans om man kan dosera olika delar separat.Mitt förslag Àr att du gör som följer för att fÄ ordning pÄ koraller(tÀnker du inte anvÀnda osmos sÄ hÄll dig till mjukisar, dom ser bra ut Àven vid högre nÀringsvÀrden).Stabilisera grundparametrarna, kalcium 400-450, dKh 8-9, Mg1300-1350.Observera dessa genom att mÀta minst en gÄng i veckan och dosera tillsatser för att hÄlla vÀrden pÄ bra nivÄ(tex balling, grotechs pulver eller nÄt annat liknande).Ju mindre variationer i vÀrden destu bÀttre, stabilitet Àr ett mÄste för friska koraller.Byt vatten ca 10% i veckan, det hindrar att du fÄr för mycket eller för lite av dom spÄrÀmnen man inte mÀter eller kan mÀta. Undvik att tillsÀtta för mycket olika mixade spÄrÀmnen, Àven om man anvÀnder doser lÄngt under tillverkarens rekomendation sÄ kan det bli för mycket i lÀngden.LÀs lite om hur Lasse gjort med sitt RSM (mÄnadens akvarium)//NiXoN Citera
malm Postat 2 december 2008 Författare Postat 2 december 2008 jag har börjat emd en stenkorall, och den verkar trivas.. stor och uppblÄst nÀr det e ljust och den drar ihop sig pÄ natten. Ca, Mg och Kh Àr alltid stabilt. mÀtte idag och vÀrldena Àr bra. jag bytar enbart 20 liter vatten 1 gÄng i mÄnaden. hÀr e dagen vÀrden Ca 470Mg 1360Kh 9,3sist jag byta vatten var 9 november.. snart 1 mÄnad och en dÄ sÄ bra vÀrdetÀnkte abra att det e vÀl aldrig fel att fÄ hjÀlp med att bryta ner nitrat sÄ tÀnkte att ULTRA BAK kunde vara bra dÄ... och samtidgt hjÀlpa korallerna pÄ traven lite.kanske inte behöver nÄt sÄnt hÀr Àn sÄ lÀnge dÄ... kanske ska avvakta dÄ.. bara lite trÄkigt att ha nitrat pÄ uppemot 30. fÄr ju skrapa rutorna ofta... Citera
NiXoN Postat 2 december 2008 Postat 2 december 2008 Ok, nÄn LPS lÄter de som, dom brukar vara riktigt tacksamma och inte sÄ kÀnsliga som SPS...Prova skaffa en osmos istÀllet för preparat om du vill komma ner i nÀringsvÀrden.NÀr du fyller pÄ med kranvatten utan frekventa VBŽn sÄ accumuleras metaller/nÀringsÀmnen etc snabbare i burken.Du har inte sÄ mycket ÄtgÄng med bara en LPS i burken, det kommer dock att öka rÀtt ordentligt om du har i mer koraller. DÄ kan du Àven behöva tillsÀtta spÄrÀmnestillsatser som all in one.//NiXoN Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.