Gå till innehåll

ultra bak vs. saliferts all in one.


malm

Rekommenderade inlägg

undrar vad ni mer erfarna kan rekomendera. sugen på mer och mer koraller, coh vill att dom ska få den näring dom behöver. undrar vad ni kan rekomendera av dessa 2 ovannämnda. såg att båda 2 hjälper till at bryta ner nirtit nitrat och phosfat. nitrit och phosfat har jag inte så högt, men mitt nitrat ligger på 25 pga att jag använder kranvatten. tänkte då e det ju perfekt att både få hjälp med nerbrytning och korallnäring.

såg dock att saliferts all in one var kh höjande. jag har redan 2 kalkstenar som hålelr kh högt. mätte kh idag och det ligger på 9,3 och det avar 1 månade sen jag gjorde vattenbyte. kan det göra at jag får alldelse för högt kh värde?

är Ultra bak också kh höjande, för det verkar ju avra exakt samma sak.

för och nackdelar med detta.. vad kan hända om jag över doserar. hur doserar ni?

slängde in en länk till ultra bak och koperade in faktan. slängde även in en länk till saliferts all in one..

hoppas på några bra svar:D tackar:D

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=194

Näringslösning för bakterier, påskyndar nedbrytning av fosfat nitrit och nitrat

Beskrivning:

UltraBak är en näringslösning för de bakterier som finns i marinakvariet.Tillsättande av UltraBak gör att bakteriestammen växer snabbt och påskyndar nedbrytningen av nitrit, nitrat och fosfat till biomassa.Biomassan/bakterierna skummas därefter bort eller blir mat till koraller och filtrerare, på så sätt erhålls ytterligre tillskott av naturlig näring.De flesta koraller kan direkt ta upp Ultra Bak som enegikälla.Tillväxten av bakteriepopulationen påskyndas och gör levande sten/sand och Zeolithfilterin ännu effektivare i nedbrytningen av nitrogena ämnen. UltraBak reducerar nitrit, nitratoch fosfat; kombinerat med Ultralith och Ultramin S ger det en säker och enkel metod för att ge korallerna låga näringsvärden och fframträdande naturliga färger.

Dosering 2-5 ml dagligen/1000L.Innehåller kolkälla

Vid höga fosfatvärden rekommenderas först användning av UltraPhos fosfatremover.

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=108

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har tagit upp 2 helt olika preparat med olika syften, salifert all in one är spårelement för att kompensera för sånt som förbrukas.

Ultra bak är till för att ta ner näringsvärden i karet genom att förbättra förutsättningarna för bakterier. Det är nog inget i ultrabak som kommer att höjja kh, däremot så kan den driva kh´t ner genom ökad nedbrytning.

Båda är "bra" för koraller, du skall ha lågan närigsvärden för koraller(specielt stenkoraller). Med för mycket näring så kan du döda vissa koraller eller få dom att endast bli bruna o tråkiga.

Koraller behöver spårämnen, dock i vissa proportioner och det är lättare att hålla balans om man kan dosera olika delar separat.

Mitt förslag är att du gör som följer för att få ordning på koraller(tänker du inte använda osmos så håll dig till mjukisar, dom ser bra ut även vid högre näringsvärden).

Stabilisera grundparametrarna, kalcium 400-450, dKh 8-9, Mg1300-1350.

Observera dessa genom att mäta minst en gång i veckan och dosera tillsatser för att hålla värden på bra nivå(tex balling, grotechs pulver eller nåt annat liknande).

Ju mindre variationer i värden destu bättre, stabilitet är ett måste för friska koraller.

Byt vatten ca 10% i veckan, det hindrar att du får för mycket eller för lite av dom spårämnen man inte mäter eller kan mäta. Undvik att tillsätta för mycket olika mixade spårämnen, även om man använder doser långt under tillverkarens rekomendation så kan det bli för mycket i längden.

Läs lite om hur Lasse gjort med sitt RSM (månadens akvarium)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har börjat emd en stenkorall, och den verkar trivas.. stor och uppblåst när det e ljust och den drar ihop sig på natten. Ca, Mg och Kh är alltid stabilt. mätte idag och världena är bra. jag bytar enbart 20 liter vatten 1 gång i månaden.

här e dagen värden

Ca 470

Mg 1360

Kh 9,3

sist jag byta vatten var 9 november.. snart 1 månad och en då så bra värde

tänkte abra att det e väl aldrig fel att få hjälp med att bryta ner nitrat så tänkte att ULTRA BAK kunde vara bra då... och samtidgt hjälpa korallerna på traven lite.

kanske inte behöver nåt sånt här än så länge då... kanske ska avvakta då.. bara lite tråkigt att ha nitrat på uppemot 30. får ju skrapa rutorna ofta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nån LPS låter de som, dom brukar vara riktigt tacksamma och inte så känsliga som SPS...

Prova skaffa en osmos istället för preparat om du vill komma ner i näringsvärden.

När du fyller på med kranvatten utan frekventa VB´n så accumuleras metaller/näringsämnen etc snabbare i burken.

Du har inte så mycket åtgång med bara en LPS i burken, det kommer dock att öka rätt ordentligt om du har i mer koraller. Då kan du även behöva tillsätta spårämnestillsatser som all in one.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...